Praha – Během pouhých dvou hodin se na tuzemských železničních přejezdech staly čtyři nehody. Hlavní příčiny střetů jsou ve všech případech společné: obcházení předpisů a přehnaná důvěra ve vlastní řidičské umění. V Česku je 8 100 železničních přejezdů, polovina z nich je označená jen výstražným křížem. SŽDC to chce ještě tento rok začít měnit. V pilotním programu provede úpravy na celkem 13 přejezdech.
Řidiči na přejezdech riskují, dnes čtyři nehody
V Blatnu na Lounsku řidič zbytečně riskoval a na železničním přejezdu nedbal na červený výstražný signál. Když se rozjel, ve vteřině do něj narazil vlak. V Horní Sytové na Liberecku zase řidič nerespektoval ani výstražné kříže ani značku STOP a dopadl stejně.
Spěchal také muž v osobním autě na Hodonínsku, který na přejezd s blikajícími světly údajně vjel 80kilometrovou rychlostí bez brždění. „Vletěl na přejezd a rána jak z děla. Vlak ho táhl po kolejích takových 45 metrů,“ popsal svědek nehodu v obci Mutěnice. Místní přitom tento přejezd považují za bezproblémový, podle policie tak za nehodou může stát nepozornost a věk řidiče.
U Bohunic na Českobudějovicku se s vlakem střetl traktor. I proto zřejmě nebyl nikdo zraněn. V ostatních případech jsou řidiči v péči lékařů. „U všech čtyř nehod můžeme říci, že příčina bude pravděpodobně mimo železnici, tedy u řidičů,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal s tím, že buďto došlo k nerespektování výstražného zařízení, nebo automobily nedaly přednost vlaku.
Od letošního ledna do června se na železničních přejezdech stalo 103 nehod, při kterých zahynulo 20 lidí. Paradoxně nejvíc případů je tam, kde jsou instalována výstražná světla. „Pokud tam je výstražný kříž, tak řidič spoléhá více na sebe. Tam, kde jsou světla, už více spoléhá na tu techniku,“ vysvětlil Tomáš Drahota ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).
Téměř dvě miliardy do moderních přejezdů
Ke zvýšení bezpečnosti na přejezdech by mohla přispět modernizace, kterou plánuje správce kolejí SŽDC. Dostat by na to od státu mohl celkem až 1,8 miliardy korun, každý rok by tak do přejezdů na lokálních tratích mohlo proudit 600 milionů. Podle informací MF Dnes je hlavním důvodem rekonstrukce, která má probíhat na celých úsecích, především zrychlení vlakové dopravy. Soupravy totiž musí před přejezdem přes silnici výrazně zpomalovat. Minulý rok SŽDC věnovala na úpravy křížení téměř 800 milionů korun.