Praha - Ode dneška by lidé měli neměli vyjíždět bez zimních pneumatik, pokud je na vozovce souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. V úsecích vyznačených značkou „Zimní výbava“ je pak přezutí povinné bez ohledu na počasí. Takové úseky jsou nejčastěji v horách nebo na Vysočině.
Řidiči, máte přezuto?
Podle odhadů dosud přezuly více než tři čtvrtiny řidičů, během zimy nakonec přezuje kolem 95 procent lidí. Další tři procenta jezdí na zimních gumách po celý rok.
Brzdná dráha zimních pneu vs. letních
Libor Beran, Allianz:
Při srovnání stejně kvalitní zimní a letní gumy a stejné hloubce dezénu bude ta letní mít brzdnou dráhu na sněhu či ledu delší minimálně o pětinu. Při městské rychlosti 50 km/hod vozidlo se zimními pneu na sněhu zastaví před přechodem, to s letními osm metrů za ním.
Pokud motoristy s letními gumami nečekaně na cestách zastihne nepříznivé počasí, riskují pokuty, vyšší riziko dopravní nehody, ale i problém s případným pojistným plněním u pojišťoven. Po řidičích, kteří v zimě nepřezují a pak nabourají, může pojišťovna požadovat regres. Pokud řidiče s letními pneumatikami přistihne při zhoršených povětrnostních podmínkách policista, hrozí mu pokuta až 2 500 korun.
Silniční zákon č. 361/2000 Sb. vyžaduje použití zimních pneumatik v období od 1. listopadu do 31. března. Za jejich nevyužití však může být řidič potrestán pouze v případě, že „se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza“, nebo lze takovou situaci očekávat „vzhledem k povětrnostním podmínkám“. Jako hraniční hodnota, kdy mají zimní pneumatiky lepší vlastnosti než letní, je obvykle uváděna teplota sedm stupňů Celsia.
Zimní pneumatiky mají obecně lepší vlastnosti než letní obutí, když teploty trvale klesnou zhruba pod sedm stupňů Celsia nebo na sněhu. Minimální hloubka vzorku je čtyři mm a měly by být nazuté na všech čtyřech kolech. Proti loňsku některé značky mírně zlevnily o pět až deset procent. Obutí na běžné typy aut lze pořídit kolem 6 000 korun.