Brno - Ústavní soud (ÚS) zamítl stížnost rodičů jedné z obětí tragické havárie u jihočeských Nažidel. Pozůstalí v dlouhém sporu žádali náhradu újmy od řidiče autobusu Pavla Krbce. Neuspěli. Ústavní soudci jejich stížnost označili za zjevně neopodstatněnou. Nehoda z března 2003 si vyžádala 20 životů, řidič se silnicí E55 řítil rychlostí 110 hm/h, navíc s padělaným profesním osvědčením.
Řidič havarovaného autobusu z Nažidel pozůstalým platit nemusí
Sporem se již několikrát zabýval Nejvyšší soud, vždy dospěl k závěru, že řidič pouze plnil úkoly zaměstnavatele. Pozůstalí od něj proto nemohou žádat náhradu nemajetkové újmy prostřednictvím žaloby na ochranu osobnosti, a to i přesto, že řidič byl za nehodu pravomocně odsouzen.
„Zaměstnavatel žalovaného by neodpovídal za vzniklou škodu pouze v případě, pokud by se prokázalo, že žalovaný jednal s úmyslem způsobit škodu svému zaměstnavateli, respektive s úmyslem se tímto jednáním nějakým způsobem obohatit,“ stojí v usnesení Ústavního soudu. Pozůstalí tento závěr považují za nespravedlivý. Není prý jasné, jaké jiné jednání by mělo být excesem, když ne prokazatelné porušení právních předpisů, které vedlo k smrti mnoha lidí.
Nehoda u Nažidel
Na silnici E55 u obce Nažidla na Českokrumlovsku se 8. března 2003 stala jedna z nejtragičtějších dopravních nehod v české historii. Na místě zahynulo 17 osob, 34 lidí bylo zraněno. Dva lidé zemřeli při převozu do nemocnice, dvacátý podlehl následkům v srpnu 2005. Autobus směřující od hranic k Českým Budějovicím vjel do protisměru, převrátil se na bok a spadl ze srázu. Střecha se při pádu odtrhla. Autobusem se z Alp vraceli mladí lidé z plaveckého oddílu TJ Slovan Karlovy Vary.
Řidič autobusu Pavel Krbec neměl s patrovým autobusem příliš velké zkušenosti, živil se jako taxikář a řízením autobusů si pouze přivydělával. Osvědčení o profesní způsobilosti padělal, během jízdy se prý dostatečně nevěnoval řízení a překročil povolenou rychlost. „Řidič jede jako blázen,“ řekl údajně jeden z cestujících, který zahynul, krátce před neštěstím do telefonu své matce.
Justice v minulosti přiznala některým pozůstalým odškodné od jednatele cestovní kanceláře Vlna Eduarda Knappa. Šlo o částky v řádu statisíců korun. Právě Knappa soudy označily za organizátora zájezdu. Nese tak hlavní díl zodpovědnosti za neštěstí. Knapp však před časem zemřel. Neexistuje už ani dopravní firma LSK Autobusy, která poskytla autobus a zaměstnávala Krbce. Krbcovi trestní soud uložil osmiletý trest vězení a desetiletý zákaz řízení. Odpykal si pět let, poté se dostal podmíněně na svobodu.