Praha – Třetina dětí si něco čte každý den, další třetina naopak čte jen, když musí. Až 18 procent dětí pak považuje čtení za ztrátu času. Vyplývá to z testování firmy Scio, která v prvním pololetí tohoto roku prováděla testy čtenářské, ale i finanční gramotnosti mezi více než 6 000 žáky. Průzkum finanční gramotnosti také ukázal, že děti, které dostávají více peněz, dopadly v testu nejhůř.
Pro pětinu dětí je čtení jen ztráta času
„Děti na 1. stupni čtou skoro stejně často jako jejich učitelé,“ uvedl mluvčí Scia Bohumil Kartous. Tři a více knih měsíčně čte podle dotazování asi 18 procent žáků 4. a 5. tříd, ale méně než 15 procent jejich učitelů. „Na druhém stupni frekvence čtení u žáků výrazně klesá,“ upozornil ale Kartous s tím, že tři a více knih měsíčně čte jen asi deset procent žáků 8. a 9. tříd. Velké rozdíly jsou i mezi tím, jaký mají děti vztah k četbě. Zatímco 45 procent dotázaných uvedlo, že by knížku rádo dostalo jako dárek, pětina žáků zase zaškrtla, že mají problém dočíst knížku do konce.
Testování na čtenářskou gramotnost se zúčastnilo 6 123 žáků z 208 škol. Školy přitom testování platí, cena pro jednoho žáka je 60 korun. „Ta zpětná vazba a to porovnání je podstata vědění,“ řekl dnes zástupce ředitele pražského Gymnázia Jaroslava Heyrovského Břetislav Zubík na dotaz, proč se jejich škola do testování přihlásila.
Co se týká testů finanční gramotnosti, nejlépe v nich dopadly ty děti, které uvedly, že nikdy nedostávají jako dárek peníze. „Průměrně nejhorší byli ti, kteří dostávají peníze jako dárek vždy,“ konstatoval Kartous a dodal, že děti, které mají k dispozici více peněz, s nimi zřejmě nakládají méně odpovědně. Když měli žáci například odhadovat, kolik je minimální a průměrná mzda nebo jaký je nástupní plat učně a vysokoškoláka, děti vždy podhodnocovaly.
Další testování se uskuteční letos v listopadu, bude se zjišťovat, jaký vliv mělo na znalosti deváťáků zavedení školské reformy.