Privatizace ČSA: Nejhůře je na tom s bezpečností Aeroflot

Praha - Poslanci z bezpečnostního výboru mají na stole zprávu od tajných služeb, která se týká možných rizik při privatizaci Českých aerolinií. Ze čtveřice uchazečů panují podle šéfa výboru Františka Bublana největší obavy u ruského Aeroflotu - jednak po stránce bezpečnosti leteckého provozu, ale také z hlediska vlastnické struktury.

Část jednání, která se týkala privatizace ČSA, poslanci bezpečnostního výboru uzavřeli a jednali v utajeném režimu. Po jeho skončení ovšem někteří z nich neskrývali své znepokojení. „Informace pro mě nejsou úplně dobré, jsou tam závažné skutečnosti, které se musí nějakým způsobem vyřešit,“ uvedl Jiří Janeček, člen výboru pro bezpečnost.

Aeroflot prohrává na poli bezpečí i bezpečnosti

Na zjištění Úřadu pro zahraniční styky a informace a Bezpečnostní informační služby reagoval i předseda bezpečnostního výboru František Bublan: „Podle mého soudu je na tom nejhůř Aeroflot skutečně jak z hlediska safety (bezpečí), tak security (bezpečnosti).“

Tak jako poslanci získala již dříve od tajných služeb stejné informace i vláda. Ovšem právě vláda bude o prodeji samotném rozhodovat. „Já jsem rád, že vláda má dostatek informací, podle kterých může zodpovědně rozhodnout tak, aby se vyvarovala rizik a nebezpečí při privatizaci,“ prohlásil Pavel Severa z bezpečnostního výboru.

Aeroflot, ve kterém má podíl 51 procent ruská vláda, se tendru účastní prostřednictvím tuzemské stoprocentní dceřiné firmy Darofan a hledá společníka z ČR nebo zemí EU, aby splnil další kvalifikační kritérium. Někteří odborníci již dříve poukazovali na to, že by ruský národní dopravce mohl mít s bezpečnostními kritérii výběru problémy.

Do privatizace ČSA se vedle Aeroflotu přihlásily ještě tři další společnosti. Jedná se o konsorcium firem Unimex group a Travel Service, skupinu Odien Group, a francouzsko-nizozemský koncern Air France-KLM. „Pokud by Aeroflot nepostoupil do druhého kola, tak by samozřejmě všechny tři firmy podávaly mnohem nižší nabídky, protože byl brán obecně jako nejsilnější soupeř, a ta konkurence by tam byla nižší,“ vysvětloval analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka.

V prvním kole bude vláda při schvalování zájemců mimo jiné přihlížet k tomu, zda uchazeč nepředstavuje bezpečnostní riziko a zda není přímo nebo nepřímo ovládán státními strukturami států, jejichž zahraniční a vnitřní politika představuje riziko pro bezpečnost Česka a je v rozporu s jejími bezpečnostními zájmy. Ve druhém kole bude jediným výběrovým kritériem nabídnutá cena.

Jasno má být 15. května

15. května by mělo být jasné, kdo nakonec do druhého kola postoupí. Nového majitele Českých aerolinií by pak vláda měla vybrat do konce září.

  • Letadlo společnosti ČSA autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/752/75179.jpg
  • Pavel Severa autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/786/78569.jpg
  • Zájemci o ČSA autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/9/803/80264.jpg