Přetočit tachometr? Zaplatíte 1000 korun a za 10 minut je hotovo

Praha – Pokud někdo prodává ojeté vozidlo a chce za něj dostat více peněz, často sáhne k tzv. přetočení tachometru. Zařízení k jeho úpravě stojí dva až tři tisíce korun, navíc se dá přetočení tachometru objednat i přes inzerát, v takovém případě zájemce zaplatí 500 – 1000 korun. ČSSD sice navrhovala, aby se přetočení tachometru stalo trestným činem, zákon ale sněmovna zamítla hned v prvním čtení. Podle odhadů má přitom upravený tachometr asi třetina až polovina ze zhruba 400 tisíc ojetin, které se u nás ročně prodají. Podrobněji se tomuto tématu budou věnovat zítřejší Reportéři ČT, pořad začíná ve 21:25 na ČT1.

Poradce při koupi ojetin Martin Pajer vysvětluje, že upravit stav ujetých kilometrů na tachometru není nic složitého, krabička se připojí přes datovou zásuvku do vozidla a zmáčkne se ENTER. Reportéři ČT si tuto službu vyzkoušeli objednat přes inzerát, celá procedura by prý trvala jen deset minut a stála tisíc korun. Výsledný stav tachometru si v takovém případě může zájemce předem určit. 

To, co je v Česku legální a dostupné, většina zemí EU i USA trestají. Návrh ČSSD ale neprošel, vláda poukazovala na to, že novela by mohla vést až k absurdním situacím. Například za zvlášť závažný zločin až s desetiletou sazbou vězení by se považovalo obstarání počítačového programu, který umožňuje zásah do tachometru, s úmyslem umožnit nebo usnadnit vlastizradu. 

Reportáž Martiny Tlachové (zdroj: ČT24)

Ministerstvo dopravy teď připravuje zákon, který k podvodníkům nebude tak striktní. Přetáčení tachometru je v něm bráno jako přestupek: „Osoby, které na objednávku tuto činnost provádějí, tak těm hrozí pokuta až pět milionů korun. Ti, kteří si objednávají, můžou mít pokutu až do výše padesáti tisíc korun,“ dodává mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. 

Podle odhadů si prodejci přetáčením tachometrů neoprávněně vydělají asi čtyři miliardy korun ročně. Škody vzniklé krádeží vozidla přitom ročně dosahují „jen“ 2,5 miliardy a krádeže trestným činem jsou. Martin Pajer proto konstatuje, že si ti, co tachometry stáčí, vydělají mnohem víc než zloději vozidel.