Karlovy Vary – Pomalý pokles počtu srážek vlaků s auty na železničních přejezdech a na druhé straně růst počtu lidí sražených vlakem zaznamenala mezi lety 2003, respektive 2004 a 2008 Drážní inspekce. Roční počet srážek vlaků s auty se za pět let snížil z 298 na 246. V roce 2004, kdy inspekce začala tyto nehody evidovat, vkročilo na přejezd 221 lidí. Loni už bylo takových nehod 241.
Přejezdy jsou bezpečnější, ale lidé častěji skáčou pod vlak
Jenom výjimečně za tyto nehody může někdo jiný než řidič auta, které vjede pod vlak, resp. chodec, který pod soupravu vkročí. České dráhy byly v jednom až dvou procentech případů označeny za spoluviníky. „Téměř vždy, když se na přejezdu střetne vlak s automobilem, nese vinu řidič, který porušil předpisy. Přitom pro řidiče mají nehody tragické následky. Na Karlovarsku ale zahynul loni po srážce s kamionem strojvůdce osobního vlaku. Nehodu zavinil řidič kamionu,“ uvedl vrchní drážní inspektor Milan Mašek.
Při střetech vlaků s auty umírají lidé asi ve čtvrtině případů. Naopak střet samotného člověka s vlakem končí fatálně takřka vždy. Nejhorším obdobím od roku 2004 byl rok 2006, kdy se stalo 274 případů. O rok později jich bylo 239, ale loni už zase bilance tragických střetů vzrostla na 241.
Letos do 9. října eviduje DI celkem 176 střetů vlaků s auty na přejezdech a 186 s lidmi.