Poslanci projednali ve druhém čtení návrh školského zákona. Během čtvrteční schůze také poslali do závěrečného čtení vyplácení příspěvků na pomůcky pro postižené děti i bez soudního rozhodnutí či rozšíření záběru financování ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Po polední přestávce proběhly interpelace. Deset členů kabinetu včetně premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) se ale z jednání omluvilo.
Poslanci interpelovali dvě hodiny, i když většina vlády chyběla
Interpelace na předsedu vlády proběhly v poněkud surrealistických podmínkách: premiér i dalších devět členů vlády se z jednání omluvili a řídce obsazené jsou i poslanecké lavice. Interpelující poslanci tak přednášejí své dotazy adresované nepřítomnému premiérovi před poloprázdným sálem. Témata se týkala migrační krize a úvah o ubytování běženců, ale například i platů ve zdravotnictví nebo sporů o odebrané děti v Norsku. I přes nízkou účast ministrů trvaly interpelace přes dvě hodiny.
Pomůcky pro handicapované děti nebude muset schvalovat soud
V dopoledním jednání ale poslanci probrali několik návrhů. Jeden z nich zjednoduší žádosti o příspěvky rodinám s handicapovanými dětmi. Zatím musí o příspěvky žádat soud, podle novely, kterou poslanci schválili, by o vyplacení příspěvku mohly úřady práce nově rozhodovat samy. Předkladatel návrhu Jan Bartošek (KDU-ČSL) zdůvodnil snahu o odbourání soudního rozhodnutí jeho bezdůvodností. „Odlehčí se soudům a současně se celý proces zjednoduší a zrychlí,“ poznamenal.
Komplikace, které nutnost obrátit se na soud před získáním příspěvku přináší, popsal Bartošek na příkladu pořízení automobilu. Úřad práce totiž o příspěvcích rozhoduje bezprostředně, bez předchozího soudního schválení. Rozsudek ale vyžadují registry vozidel. „Rodiče se tak dostávají do svízelné situace, kdy motorové vozidlo, které pořídili pro potřeby svého postiženého dítěte, nemohou používat,“ shrnul poslanec.
SFDI by mohl financovat i zabezpečení letišť
Peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury by v budoucnu kromě staveb silnic a železničních tratí mohly jít na stavbu a údržbu překladišť zboží z železnice na ostatní druhy dopravy nebo na údržbu vodních cest a opravy místních silnic v blízkosti křižovatek s významnějšími silnicemi či železničními tratěmi.
Za peníze ze SFDI by podle vládního návrhu mohly státní organizace nakupovat stroje potřebné pro výstavbu silnic a železnic a – pokud zůstanou ve vlastnictví státu – také platit jejich opravy a údržbu. Možnost širšího záběru SFDI schválili poslanci prozatím ve druhém čtení.
Poslanci ale chtějí peníze z fondu posílat i na mnoho dalších míst. Sněmovní hospodářský výbor navrhl, aby SFDI finanacoval například nákup bezpečnostních prvků na letištích, což by se mělo týkat zejména malých regionálních ploch. Výbor také doporučil rozšířit okruh použití peněz na zřizování jízdních pruhů pro cyklisty na místních komunikacích.
Poslanci potom připojili návrhy, aby mohly peníze ze SFDI jít i na přeložky a opravy
vodních toků vyvolané dopravními stavbami a aby fond mohl poskytovat vázané úvěry na financování dopravních staveb krajům a obcím.
Poslanci navrhli desítky úpravy školského zákona
Během druhého čtení školského zákona navrhli poslanci řadu změn. Začali je načítat již ve středu, nyní se k zákonu vrátili a zabývali se jím bezmála další dvě hodiny.
Rada pro vysílání zůstává neúplná
Sněmovna se během jednání neúspěšně pokusila obsadit volné místo v Radě pro rozhlasové a televizní vysílání. Poslanci ve druhém kole tajné volby vybírali mezi bývalým předsedou Rady České televize Janem Mrzenou a někdejším mluvčím ODS Milanem Bouškou, který v takzvané vysílací radě působil do loňského května a byl jejím místopředsedou. Ani jeden z nich však nezískal dostatečný počet hlasů.