Kodaň/Praha - Unikátní Öresundský most-tunel spojil 1. července 2000 poprvé Švédsko s evropskou pevninou. Po více než 100 letech plánování tak mohla první auta projet mezi Dánskem a Švédskem bez přesedání na trajekt. Most spojuje dánské hlavní město Kodaň se švédským přístavním městem Malmö. Stavba s délkou přes 16 kilometrů je druhým největším pevným most-tunelem na světě. Přes most přejede denně až 10 000 automobilů.
Öresundský most-tunel spojil Švédsko a Dánsko
Pro překonání vody je podle odborníků levnější postavit most než tunel. V některých případech to ale z různých důvodů nejde, tak se někdy volí alternativa originálního spojení mostu s tunelem. Příkladem jsou tři podobné stavby v americkém státě Virginie.
A podobné řešení zvolili i Japonci při překonávání Tokijského zálivu. Po 31 letech výstavby otevřeli v roce 1997 most-tunel mezi městy Kawasaki a Kisarazu.
Odborníci při plánování „suchého“ spojení mezi mezi dánskou metropolí Kodaní a třetím největším švédským městem Malmö se museli vzdát postavení mostu přes celou délku Öresundského průlivu, protože most v blízkosti kodaňského letiště by mohl způsobovat komplikace letecké dopravě.
Celá stavba je 16 380 metrů dlouhá a sestává ze 430 metrů dlouhého umělého poloostrova na dánské straně, 4050 m dlouhého tunelu Drogden, 4055 metrů dlouhého umělého ostrova Peberholm (v blízkosti ostrova Saltholm) a 7845 metrů dlouhého mostu. Nejhlubší místo tunelu je 20 metrů pod hladinou moře, visutý most má ve střední části dva pilíře o výšce 204 metrů, které jsou od sebe vzdáleny 490 metrů ve výšce 57 metrů nad hladinou.
Öresundský most, který je nejdelší mostní stavbou, která spojuje dva různé státy, byl otevřen 1. července 2000 za přítomnosti dánské královny Margrethe II., švédského krále Carla XVI. Gustafa, předsedů vlád obou zemí, 9000 pozvaných hostů a více než 1100 akreditovaných novinářů.
Most zkracuje cestu přes moře na pouhých deset minut a skládá se ze dvou pater - vrchního se čtyřproudovou dálnicí pro automobilovou dopravu a spodního s dvěma kolejemi pro vlaky. Povolená rychlost na dálnici je 110 kilometrů v hodině, pro vlaky je maximum 200 kilometrů v hodině.
První plány na vybudování mostu mezi Dánskem a Švédskem jsou již více než 110 let staré. Již ve 30. a 50. letech 20. století se zvažovaly různé možnosti spojení přes ostrov Saltholm, první přípravná dohoda mezi oběma státy byla podepsána v roce 1973. Ta ale „spadla pod stůl“ v roce 1978 poté, co Dánsko odmítlo přestěhovat letiště Kastrup na ostrov Saltholm.
Dohoda tak byla podepsána až v březnu 1991, v roce 1996 začala stavba a v srpnu 1999 byla položením posledního mostního dílu dokončena hrubá stavba unikátního mostu-tunelu.