Praha – Generálka testování 5. a 9. tříd odhalila několik škol, kde byla průměrná úspěšnost do 20 procent. Většina dětí ale postoupila do těžší verze testů, největší problém jim dělala matematika. Uvedl to Libor Vacek z České školní inspekce, která testování přes počítač v posledních třech týdnech pořádala. Testy ověřují minimální požadovanou úroveň znalostí, měl by je tedy zvládnout i čtyřkař.
Několik škol v plošných testech pohořelo, přijde tam inspekce
Testy byly rozděleny na dvě části, pokud žák zvládnul základní znalosti, tak postoupil do vyšší verze. V češtině a angličtině se to podle předběžných výsledků podařilo třem čtvrtinám školáků, v matematice pak asi polovině. Objevily se ale i školy, kde byla průměrná úspěšnost v testech do 20 procent, což je podle Vacka kritický stav.
Celkem se do testování zapojilo přes 160 tisíc žáků z 3 658 základních škol a nižších gymnázií. Inspektoři už dříve ohlásili, že do škol, které skončí s velmi slabým výsledkem, půjdou na kontrolu. Za varovnou označil Vacek i úspěšnost od 20 do 40 procent, v této kategorii se prý pohybuje několik procent škol.
Žádné žebříčky ale inspekce nechce zveřejňovat. Do dvou týdnů by měli ředitelé škol dostat jen hodnocení, jak jejich škola dopadla v porovnání se zbytkem republiky. Žáci dostali výsledky hned po dopsání testu. „Registrujeme poměrně velký zájem rodičů o výsledky,“ uvedl Vacek s tím, že systém, kde si mohli rodiče najít výsledky jejich potomka, hlásí už 400 tisíc zobrazení.
Smyslem testování je zastavit propad znalostí českých žáků, který zjistila mezinárodní srovnání. Tříletý projekt vyjde na 300 milionů korun, samotné testování pak stojí 92 milionů – peníze platí EU. Další plošná zkouška by se měla konat za rok, v roce 2014 by měly testy začít fungovat naostro. Proti testům už ale vystoupila řada rodičů, kteří odmítli, aby se jejich děti do ověřování znalostí zapojily.