Praha – Nejstarší československé skříňové dieselové lokomotivy v příštím roce už nebudou pravidelně k vidění v čele osobních vlaků. České dráhy nepočítají s tím, že by nadále nasazovaly stroje známé pod přezdívkami „bardotka“ a také starší verze jejich nástupců „brejlovců“. Oba typy vyráběla v 60. a 70. letech minulého století ČKD, u státních drah sloužily pod řadovým označením T478.1, 2 a 3 (podle pozdějšího značení 751, 752 a 753), ty, které dnes slouží v osobní dopravě, byly později přeznačeny na řady 749 a 750 po úpravách pro elektrické vytápění vlaků.
Nejstarší lokomotivy odjedou z čela vlaků
Několik „bardotek“ a „brejlovců“ zůstane ve stavu Českých drah jako zálohy, vyjedou tedy v případě poruch novějších strojů nebo s mimořádnými posilovými spoji. „Jízdní řád 2012 je teprve v přípravě a může dojít ještě k různým změnám, ale skutečně už neplánujeme turnusový traťový provoz řad 749 a 750,“ potvrdil mluvčí Českých drah Radek Joklík.
Starých lokomotiv se dráhy začnou zbavovat. „Budou odstaveny do zálohy a pokud na nich dojde k závadě, která povede k neprovozuschopnosti, budou určeny k rozložení,“ přiblížil mluvčí Joklík. Některé stroje mohou skončit u soukromých společností, které provozují historické motorové vozy i lokomotivy. ČD s některými jednají, za vozidla budou chtít nejméně několik set tisíc korun. Také ČD si ponechají několik „bardotek“ a „brejlovců“ k muzejním účelům.
Pro „bardotky“ znamená plán drah na jejich odstavení do zálohy definitivní konec v osobní dopravě. Proto se k tratím, kde stále jezdí – například z Prahy do Čerčan nebo z Prahy do Tanvaldu – stahuje stále více železničních nadšenců z celé Evropy, kteří na proslulé „bublavé“ lokomotivy nedají dopustit.
Na „brejlovce“ přes konec původní řady 750 ještě čeká několik let provozu. Ve službách ČD zůstane jejich novější verze – řada 754 z přelomu 70. a 80. let – a také zásadně zrekonstruované starší lokomotivy označené jako řada 750.7. Také tyto stroje ale záhy vymizí. Na neelektrizovaných tratích totiž místo klasických souprav s lokomotivou jezdí stále více motorových jednotek, lokomotivy se uplatní spíše ojediněle – například ve vozbě těžkých rychlíků, jaké jezdí například do Luhačovic nebo do Železné Rudy.