Londýn - Pod rukama britských vývojářů se právě rodí nejrychlejší auto světa, které překoná magickou hranici tisíc mil v hodině, tedy přes 1 600 kilometrů za hodinu. Zatím existuje jen prototyp, stavba skutečného závodníka už ale probíhá. Dlouhý bude skoro 13 metrů, maximální rychlosti dosáhne za 40 vteřin. Za volantem se opět objeví bývalý pilot Andy Green, který drží rychlostní rekord z roku 1997, kdy jel s vozem Thrust SuperSonic rychlostí 1 228 km/h.
Nejrychlejší auto světa pojede rychlostí přes 1 600 km/h
Vůz nakopne proudový motor a zázraky se začnou dít při rychlosti 560 kilometrů v hodině, kdy se zažehne 400kilová raketa. Nadzvukové auto Bloodhound by mělo být pojízdné už letos. Britští vědci spěchají, na stejný rekord si totiž brousí zuby i američtí vývojáři s projektem North American Eagle. Jejich auto má ale naplánovanou rychlost v uvozovkách jen 1 280 kilometrů za hodinu.
Prototyp Bloodhound váží skoro 6,5 tuny a měří necelých 13 metrů. Stroj pohání dva motory - jeden raketový a jeden tryskový, jenž se používá ve stíhačkách Eurofighter-Typhoon. Dohromady vyvinou tah 212 kilonewtonů. Čerpání paliva zajistí sedmisetkoňový motor Cosworth, který se používá ve Formuli 1. Nadzvukový vůz by se měl pohybovat rychleji než kulka vystřelená z pistole.
Za projektem za 16 milionů dolarů stojí Richard Noble, držitel rychlostního rekordu z roku 1983. Má podporu soukromých firem i britské vlády, která věnovala 2 proudové motory. Auto bude ve všech směrech unikátní. Tenká karoserie bude převážně z karbonových vláken a kola musejí vydržet 10 000 otáček za minutu, nebudou na nich proto pláště, auto pojede na discích z hliníkové slitiny.
„Tohle je technologie 21. století. Naším autem, které pojede přes 1 600 kilometrů v hodině, posouváme hranice a snažíme se inspirovat mladé lidi a vědce,“ uvedl ředitel projektu Bloodhound Richard Noble.
Team britských inženýrů navrhoval podobu auta 2 roky. Pomáhal jim i speciální program, který dokáže simulovat zátěž, kterou musí vůz vydržet. 3D modely ukázaly, jak bude vypadat, a hlavně, jak se bude chovat každá součástka. Díky simulátoru si pak může nebezpečnou jízdu vyzkoušet každý z teamu.
Za volantem tryskáče na kolech bude sedět bývalý stíhací pilot britského Královského letectva Andy Green. Právě on má společně s Richardem Noblem na svědomí předchozí rekord. V roce 1997 jel v nevadské poušti rychlostí 1 228 kilometrů v hodině.
Příští léto se stejný team chystá s Bloodhoundem do pouště v Jihoafrické republice. Vůz bude muset ujet dva úseky dlouhé 1 míli, každá jízda bude v opačném směru. Výsledný čas bude potom průměrnou rychlostí obou. Obě jízdy se musejí stihnout během jedné hodiny. Do té se započítává i příprava. „Náš vůz je ale velmi komplikovaný, na palubě je mnoho přístrojů, které se musejí kontrolovat, budeme mít co dělat, abychom se do té hodiny vešli,“ doplnila inženýrka projektu Bloodhound Anne Berrisfordová.