Praha - Jedinečné historické letadlo Zlín 13 by se mělo opět objevit ve vzduchu. Replika stroje předválečné konstrukce vzniká v pražských Vysočanech zásluhou leteckých nadšenců. Letoun vznikl u Baťů jako nástroj flexibilního managementu pro rychlou přepravu tam, kde bylo třeba řešit problémy firmy. Vyrobili ho jen v jednom prototypu a svého času byl rychlejší než armádní stíhačky. Je celý ze dřeva, váží jen málo přes 400 kilogramů a konstrukce i pilotáž jsou mimořádně náročné.
Nadšenci sestavují repliku legendárního letounu Zlín 13
Přesto (nebo možná právě proto) se nadšenci z historické letky rozhodli postavit repliku tohoto stroje. „Je unikátní tím, jak vypadá a jaké mělo výkony. Navíc je letadlo spojené s osobnostmi, které chceme připomenout,“ vysvětluje Milan Mikulecký, proč se do repliky letadla pustili.
S nápadem na Zlín 13 přišel Jan Antonín Baťa a se strojem létal Ján Ambruš, který se později proslavil v bitvě o Británii. Stroj dosahoval rychlosti přes 400 km/hod - měl ale smůlu, protože se v pohnuté době kolem 2. světové války rychlostní rekordy nepřepisovaly.
Dobrovolníci už na replice letouny odpracovali přes sedm tisíc hodin a podle svých slov jsou zhruba za polovinou. Hotová by mohla být za dva roky. Na stavbě se podílí pět lidí, práci ale komplikují chyby v dobové dokumentaci. Naopak výhodou je, že mohou stavitelé své dílo porovnávat s originálem, který se zachoval v Technickém muzeu.