Praha – Řidiči mohou být neopatrní nebo dokonce nebezpeční, ale největší riziko, které na ně číhá, se skrývá v samotných silnicích, tvrdí organizace EuroRAP. Její mapy bezpečnosti hlavních silničních tahů jasně ukazují, kde je cestování bezpečnější a kde méně, organizace se také snaží tlačit na vlády, aby infrastrukturu zlepšovaly. V Česku stoupl počet nebezpečných míst na dálnicích a silnicích prvních tříd o desetinu.
Na silnicích jsou nejnebezpečnější silnice samotné, varuje EuroRAP
Podobně jako se hodnotí bezpečnost automobilů, snaží se EuroRAP, jejímž členem je Česko od roku 2005, hodnotit bezpečnost silnic. Podle ředitele EuroRAPu Johna Dawsona je klíčová kombinace rychlosti a konstrukce silnice. Například ve Švédsku tak stanovují podle mapy bezpečnosti silnic rychlostní limit. „Když říkáte maximální rychlost, tak se musíme podívat na konstrukční řešení silnic. Lidé umírají i při srážkách se stromy, nebezpečné je to na křižovatkách,“ shrnul John Dawson.
Podle něj se sice stále zlepšuje kvalita bezpečnostních prvků u aut, ale kvalita silnic tomu neodpovídá: „Jezdíme v pětihvězdičkových autech po jednohvězdičkových silnicích,“ dodává Dawson.
Na českých silnicích ve svých předchozích mapách kritizoval EuroRAP zejména nepřehledné úseky s prudkými oblouky či chybějícím vodorovným značením. Varoval také před překážkami v bezprostřední blízkosti silnice, kde nestojí pouze stromy, ale například také sloupy elektrického vedení. Za nejnebezpečnější úseky hlavních silnic v Česku označil EuroRAP mimo jiné silnici I/10 z Turnova do Harrachova, několik státních silnic na Plzeňsku a také tahy, které mají být výhledově nahrazeny dálnicemi či rychlostními silnicemi, jejichž stavba je však opakovaně odkládána. Patří mezi ně například pražsko-karlovarská silnice I/6 nebo tah /7 z Prahy do Chomutova.
Celosvětovým cílem organizace je, aby silnice splňovaly minimální stanovené bezpečnostní požadavky do roku 2020. „Pakliže se toho dosáhne, dojde i ke snížení počtu úmrtí na silnicích,“ podotkl ředitel Dawson. EuroRAP se přitom soustředí zejména na obvyklé dvoupruhové silnice. „Ty jsou pětkrát nebezpečnější než moderní dálnice,“ vyčíslil ředitel organizace.
EuroRAP ovšem připouští, že silnice nejsou to jediné, co přispívá ke smrtelným nehodám. „Řidiči musí přijmout svůj díl odpovědnosti, ale stejně tak i konstruktéři, inženýři a výrobci aut,“ poukázal Dawson. Dopravní inženýr Jiří Landa pak zdůrazňuje, že k vyšší nehodovosti prokazatelně přispívá i stav pozemních komunikací.