Praha – Dopravních nehod na železnici v letošním prvním čtvrtletí prudce přibylo, téměř o třetinu vzrostl oproti loňsku také počet mrtvých. Informovala o tom Drážní inspekce. Od začátku ledna do posledního března zemřelo 68 lidí. Drážní inspekce upozorňuje hlavně na obrovský nárůst počtu těch, kteří zemřeli na přejezdech. Ještě horší je statistika po započtení nehod tramvají, trolejbusů, metra a lanovek, na které Drážní inspekce také dohlíží. Při těchto haváriích zemřeli další tři lidé a 91 se zranilo.
Na dráze zahynulo za tři měsíce o třetinu více lidí
Největší podíl na smutné statistice mají střety vlaků s lidmi, kteří přecházeli koleje, a také srážky vlaků s auty na přejezdech.
Přejezdy – 15 mrtvých
Podle statistiky Drážní inspekce se stalo od začátku roku do konce března na úrovňových kříženích 86 nehod, při kterých zemřelo 15 lidí a 28 dalších bylo zraněno. Oproti roku 2007 číslo narostlo o 650 procent. Loni v prvním čtvrtletí při 52 takových nehodách, které způsobí téměř vždy řidiči, kteří nedají přednost, zahynula zhruba polovina letošního počtu – osm lidí. „Často nám argumentují tím, že si vlaku nevšimli, čímž ale přímo přiznávají, že porušili zákon, který jim ukládá povinnost se rozhlédnout, zda se k přejezdu neblíží vlak,“ řekl náměstek inspektora Drážní inspekce Jan Kučera.
„Více než polovina nehod se pravidelně stává na přejezdech vybavených světelným signalizačním zařízením, kterých je v České republice 'pouze' čtvrtina. To potvrzuje, že výstražná světla jsou často nerespektována a řidiči dobrovolně riskují život svůj i případných spolucestujících,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Podle Václava Špičky z Autoklubu ČR by si řidiči měli uvědomit, že má vlak zábrzdnou vzdálenost několik set metrů.
Koleje – 49 mrtvých
Z 68 letošních střetů vlaku s osobou skončily tragicky téměř tři čtvrtiny, zahynulo při nich 49 lidí. Loni při takových nehodách zemřelo o osm lidí méně, když se stalo o 14 takových nehod méně. „Drážní inspekce nedokáže rozlišit, kolik z těchto událostí jsou sebevraždy a v kolika případech se jedná o nešťastnou náhodu nebo událost vzniklou z nepozornosti,“ upozornil mluvčí Drápal.
Ačkoli jsou ve většině případů viníky nehod řidiči a chodci, dopravní odborníci nedávno upozornili, že k bezpečnosti na železnici může přispět také její provozovatel – Správa železniční dopravní cesty. Některé přejezdy jsou totiž podle studie Centra dopravního výzkumu špatně vidět, dokonce se může stát, že si řidiči nevšimnou blikajících výstražných světel.