Na autosalonu v Šanghaji je přes 60 novinek

Šanghaj - V čínské Šanghaji se dnes novinářům otevřely brány mezinárodního autosalonu. Z dříve regionální výstavy se stala jedna z nejvýznamnějších akcí na světě a odsunula japonské Tokio z výsluní. Automobilky tam představují zhruba 60 světových premiér. Svoje zastoupení tu má i Škoda Auto, která loni v Číně prodala 180 tisíc vozů. Celková výstavní plocha šanghajského autosalonu proti loňsku narostla o třetinu na 230 tisíc metrů čtverečních. Představuje se tu přes 2 000 značek z 20 zemí.

Zatímco evropské autosalony v Ženevě či Paříži kladou velký důraz na ekologii a alternativní pohony, v Šanghaji tuto iniciativu drží převážně zahraniční značky. Jednou z výjimek by mohla být čínská BYD, která chtěla naopak v Evropě nabízet svůj elektromobil.

Číňané však spíše než na ekologii slyší na luxus. Proto mezi největší hity autosalonu patří například nové provedení sportovního vozu BMW M5, malé SUV Audi Q3 nebo hybridní crossover Peugeot. Svou jedničku odhaluje i Citroën - model DS5. Představuje se také nová generace Volkswagenu Beetle nebo Mercedes třídy A. Britská automobilka Mini ukázala v Šanghaji svůj nejluxusnější model Goodwood inspirovaný Rolls-Roycem. Vyrobí jen 1 000 kusů. Švédské Volvo, které patří Číňanům, pak v Šanghaji představilo studii limuzíny – největší v historii firmy.

Reportáž Jana Hreňa (zdroj: ČT24)

Na mezinárodním autosalonu v Šanghaji Škoda vedle nyní vyráběných modelů prezentuje studii Vision D, která má naznačit, kam se budou ubírat v příštích letech připravované modely. Vedle toho firma předvedla svůj elektromobil Green E Line. Škodovka chce kvůli čínskému trhu prodloužit svůj terénní model Yeti, který získá na délce 60 mm. Škoda Auto plánuje do roku 2013 rozšíření své prodejní sítě v Číně o třetinu na 400 obchodních míst.

Na výstavě se čeká i několik desítek premiér asijských značek. Přes nedávné zemětřesení mají silné zastoupení i japonské značky Toyota, Honda a Nissan. Toyota Motor plánuje do roku 2015 zdvojnásobit svůj prodej v Číně na zhruba 1,6 až 1,8 milionu vozů.

Velké expozice ale mají v Šanghaji i domácí výrobci jako GAC nebo SAIC. GAC vyrábí licenčně vozy japonských automobilek Toyota, Honda nebo Fiat, SAIC zase auta koncernu VW. SAIC pak spolu s americkým GM a firmou Wulin vytvořil další značku SGMW, která dodává licenční americké vozy na čínský trh. Své zastoupení na veletrhu má i nejstarší značka FAW, která rovněž vyrábí v kooperaci mimo jiné s VW.

Čína je pro automobilky nejzajímavějším současným trhem. Prodej automobilů v Číně se v březnu meziročně zvýšil o 6,5 procenta, počet aut prodaných za rok se blíží 20 milionům.

Příští rok se největší asijská přehlídka osobních vozů přesune z Šanghaje do Pekingu.

  • Volkswagen New Beetle autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2481/248048.jpg
  • Citroën DS5 na autosalonu v Šanghaji autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2481/248092.jpg
  • Předseda představenstva a výkonný ředitel Škoda Auto Winfried Vahland (čtvrtý zprava) a další členové představenstva předvedli na autosalonu v Šanghaji koncept vozu Škoda Vision D. autor: Jan Sadílek, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2481/248055.jpg
  • Autosalon autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2481/248052.jpg