Praha – Kdyby řidiči jezdili bez nehod, celkem by stát ušetřil 52 miliard. Alespoň za rok 2011 by to tak podle analýzy Centra dopravního výzkumu bylo. Cenu jednoho lidského života pak studie vyčíslila na 18,5 milionu korun. Mrtvých na českých silnicích ubývá, stoupají ale škody. Přitom by život někdy zachránila nepatrná investice třeba do nákupu jedné značky, nebo zpomalovacího retardéru.
Lidský život na silnici stojí 18,5 milionu
„Pokud zemře člověk, kterému je 18 let a má celý život před sebou, nemůže vyprodukovat takové množství HDP, jako kdyby nezemřel. Čím je osoba mladší, tím jsou samozřejmě ztráty vyšší,“ vypočítává Alena Daňková z Centra dopravního výzkumu.
Do průměrné částky 18,5 milionu se vedle přímých nákladů na lékaře a hasiče promítnou i platy policistů zasahujících na místě, náklady pojišťoven. K významným položkám patří také soudní výlohy, zmíněné ztráty na produkci a v dalších letech vdovské a sirotčí důchody.
Přes obecný růst výdajů klesá počet dopravních nehod se smrtelnými následky i v celoevropském měřítku. Nejnovější statistiky z Bruselu mluví o historicky nejnižším počtu smrtelných nehod. I přesto na evropských silnicích denně umírá průměrně 75 lidí, z toho jen v ČR to jsou zhruba dva. K preventivním změnám na kritických místech přitom správní orgány přistupují až pod tíhou častých nehod či nějaké výrazné tragédie.