Propojení dispečinků a sdílení dat o tísňových voláních mezi hasiči, zdravotníky a policisty funguje naostro půl roku. Systém za dvě miliardy během této doby přenesl více než sto milionů údajů. Na jeho zprovoznění přispěla Evropská unie.
Lidé v nouzi se dočkají pomoci dřív. Výjezdy záchranářů urychlil nový systém
Lokaci události, ke které vyjíždějí, nyní vidí v tabletech všechny jednotky účastnící se zásahu.
„Není to tak, že bychom zpomalili. Ale pro naši posádku je to určité odlehčení, když už je na místě třeba zdravotní záchranná služba, nebo jede těsně za námi,“ přibližuje spolupráci jednotlivých složek systému velitel hasičů v Libereckém kraji Jan Pluhař. Hasiči tak díky sdílenému systému už cestou ví, že na místě budou moct okamžitě spolupracovat se zdravotníky.
Část komunikace probíhá v datových větách. Systém jich už stihl přenést více než sto milionů. „V průměru se pohybujeme ve stovkách datových vět na jednu událost,“ upřesňuje ředitel HZS Libereckého kraje Luděk Prudil.
Zrychlil se i výjezd po tísňovém volání. Dříve si dispečinky informace postupně telefonovaly, což zabralo i několik minut. Teď dostávají informace všichni najednou, a to právě datovou větou. Všechny jednotky by tak měly vyrazit k zásahu prakticky současně.
„Kdokoliv - ať už hasiči, policie nebo zdravotnická záchranná služba, když nabere událost, v jeden okamžik ji předává všem svým partnerům. A ti rozhodují o vyslání sil a prostředků,“ dodává Prudil.
Loni hasiči vyřídili tři a čtvrt milionu hovorů. Telefon někde zvonil každých deset vteřin a každé tři minuty byl výjezd.