Praha – Letecká doprava zaměstnává přes deset tisíc lidí, na jejím zajišťování spolupracuje 30 českých společností a na tvorbě hrubé přidané hodnoty v dopravě se podle údajů z roku 2008 podílí třemi procenty. O jejím významu a budoucnosti dnes v Praze diskutovali odborníci. Po výrazném poklesu v posledních dvou letech očekávají renesanci letectví společně s postupným odezníváním hospodářské krize.
Leteckou dopravu zřejmě opět čeká růst
Letecká doprava je oproti své pozemní a pomalejší konkurenci – silnicím a železnicím – méně odolná vůči rozmarům přírody. Každý rok to prokazují například zimní kalamity, které často zcela přeruší provoz.
Pro letectví je také podstatný vývoj legislativy, na české prostředí mají nejvýraznější vliv nařízení přicházející z Bruselu. „Jsou to spíše břemena nebo dodatečné náklady – ekologické, provozní. Zapojení letecké dopravy do systému povolenek může vést k limitům, které se můžou projevit ve vyšší nákladovosti nebo v omezení pohodlí cestujících,“ řekl Petr Zahradník, vedoucí kanceláře EU České spořitelny.
Po pádu komunistického režimu a tzv. železné opony nastal prudký rozmach letecké dopravy v Československu resp. Česku, který dlouhodobě dosud neustal. Světové i české letecké prostředí přečkalo i krušné období po útocích na Spojené státy v roce 2001, zřejmě se vzpamatuje také ze současné krize.
Dalšímu rozvoji letecké dopravy ve většině zemí EU včetně Česka brání především nedostatečná infrastruktura – na letiště se nevejde tolik letadel, kolik by bylo potřeba k dalšímu výraznějšímu růstu. Rozšířit by se potřebovalo i mezinárodní letiště v Praze-Ruzyni, které by chtělo v roce 2020 odbavit 20 milionů cestujících, v současnosti odbavuje asi 12 milionů. „Pražské letiště již má vyprodány atraktivní obchodní časy zhruba z 60 procent. Je potřeba rozšířit kapacitu, proto letiště usiluje o výstavbu paralelní dráhy. Věříme, že se to povede a otevřeme zájemcům tu kapacitu,“ uvedl Jiří Pos ze společnosti Letiště Praha.