Brusel – Státy Evropské unie se dnes nedohodly na změnách v sytému řízení letového provozu a úpravě tras pro dopravní letadla. Připravovaná směrnice by přitom mohla zmenšit zpoždění civilních letů. Jednání ztroskotalo na více než třísetletém sporu Spojeného království a Španělska o Gibraltar. Španělé totiž požadují, aby byla britská pevnost na jihu Pyrenejského poloostrova z nového systému vyloučena, Britové ji naopak chtějí do směrnice zahrnout.
Kvůli Gibraltaru neprošly změny leteckých tras
V současnosti na území o rozloze necelých sedmi kilometrů čtverečních přistává denně jen několik letů ze Spojeného království. Španělská letadla na unikátní letiště, přes které vede místní komunikace, létat nesmějí. Britské stroje mířící do poslední kolonie v Evropě naopak nesmějí vlétnout do španělského vzdušného prostoru, a tak musí udělat poměrně ostrý obrat, aby se mu vyhnuly.
Krach jednání, o nichž se diplomaté ještě před pár dny vyjadřovali poměrně optimisticky, nepřináší zklamání jen pro pasažéry, ale i pro
aerolinky. Ty už delší dobu upozorňují na přetížení leteckého prostoru nad Evropou, což je do značné míry způsobeno i nejednotností řízení leteckého provozu. Letové trasy jsou tak v průměru o 49 kilometrů delší než by byly v optimální situaci. To stojí letecké dopravce nemalé finanční prostředky.
Jednání o změnách v řízení letového provozu by měla pokračovat příští rok. Politici mohou být nakonec k dohodě přinuceni situací ve vzduchu. Letový provoz nad Evropou by se totiž měl do roku 2020 zdvojnásobit, což je podle odborníků za současných pravidel nemyslitelné.