Hradec Králové – Krajské město Hradec Králové a mnohem menší Nové Město u Chlumce nad Cidlinou spolu hrají pomyslný tenis – místo míčku si ale vyměňují kamiony přijíždějící po dálnici D11. Dopravní značení jim dnes doporučuje sjet z autostrády již u Nového Města a pokračovat po silnici I. třídy, takže vozidla mířící na Jaroměř a Polsko se Hradci vyhnou. Projíždějí ale Novým Městem, jehož radnice by se chtěla kamionů zbavit a nechat je na dálnici až k poslednímu sjezdu. Potom by ale vjížděly do Hradce, který se proto změně značení na dálnici urputně brání.
Kudy pojedou kamiony – Hradcem Králové nebo Novým Městem?
Značky doporučující kamionům sjet z dálnice D11 u Nového Města u Chlumce nad Cidlinou nejsou sice příkazové, ale jsou o to výmluvnější. „Pro řidiče kamionů je to úplně jasné. Mají třikrát za sebou odbočte vpravo a vlastně jeďte přes nové Město,“ upozornil starosta Nového Města Vladimír Kosina.
Pro řidiče kamionů, kteří jedou do Polska, je takové řešení výhodné – dostanou se rovnou na státní silnici, místo aby ji objížděli přes královéhradecké Plačice a Kukleny a zdejší komplikovanou světelnou křižovatku. Při neoficiálním sčítání České televize také u Nového Města sjely z dálnice téměř tři čtvrtiny kamionů, které jely po D11 od Prahy. Ty se následně objevily v Novém Městě u Chlumce nad Cidlinou.
Zatímco do listopadu kamiony u Nového Města sjíždět musely, od listopadu to již neplatí. Značka je tak podle Novoměstských zbytečná, zejména když je ztrojená. Policie ji ale nepovažuje za problematickou „Je to značka informativní, která informuje řidiče o směru objížďky,“ uvedl Stanislav Blažek z královéhradeckého dopravního inspektorátu.
Podobný názor má i ministerstvo dopravy. „Dopravní značení je stanoveno po dohodě s Hradcem Králové. My jsme se snažili tento dopravní proud rozdělit na dvě cesty,“ uvedl mluvčí úřadu Karel Hanzelka.
Zatímco se Nové Město dusí, situace výrazně nahrává obyvatelům Hradce Králové, kde je relativně klidná doprava. „My jako Hradec jsme tomu rádi. Myslíme si, že ta trasa je z hlediska plynulosti dopravy lepší,“ uvedl náměstek královéhradeckého primátora Josef Malíř.
Jeho město má v pomyslném kamionovém tenisu proti Novému Městu navrch. Zástupci obou měst se shodují, že nejefektivnějším řešením bude dostavba dálnice D11, po níž pak kamiony dojedou až ke Kuklenům, a dorazí tak na totéž místo, kam je dnes přivádí silnice od Nového Města.