Praha – Prezident Václav Klaus jmenoval dnes ráno na Pražském hradě dva nové členy vlády Petra Nečase (ODS). Bývalý šéf Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu Jan Kubice nahradil v křesle ministra vnitra vicepremiéra Radka Johna (VV), dosavadní náměstek Radek Šmerda vystřídal v čele ministerstva dopravy Víta Bártu (VV). Vládní změny jsou výsledkem dohody ODS, TOP 09 a Věcí veřejných, kterou strany uzavřely v pondělí v noci po více než týden trvající krizi. Oba noví ministři jsou nestraníci. Premiér Nečas jel nejprve na vnitro doprovodit Kubiceho, pak se přesunul také na ministerstvo dopravy, aby byl přítomen předávání resortu.
Klaus jmenoval Kubiceho a Šmerdu ministry
Prezident Klaus doufá, že dnes nešlo jen o jmenování dvou ministrů, ale i o symbolický moment ukončení vládní krize. „V každém případě nás všechny poškodila a já věřím, že právě v tuto chvíli, v tuto minutu, byla tímto jmenováním definitivně ukončena,“ prohlásil prezident. Jeho naději mohou zklamat stále se objevující spory mezi koaličními lídry a jejich vzájemné výpady v médiích.
Klaus dnes tedy Johna z vnitra odvolal a přijal Bártovu demisi. „Přicházíte v komplikované chvíli vládní krize. O to více bude vaše činnost ve funkcích veřejnosti a všemi sledována,“ upozornil nové ministry prezident. Doufá také, že opět nastane fáze produktivní a tvůrčí vlády.
Šéf Věcí veřejných Radek John bude z protokolárních důvodů po dnešku dál pouze vicepremiérem. Pověření k boji proti korupci dostane až poté, co vláda oficiálně schválí vznik vládní rady pro potírání korupce. To by se mohlo stát příští týden. „Nejde o to, aby vzniklo nové velké ministerstvo, jde o to, aby práce, které jsme načaly, pokračovaly,“ řekl John, který bude úřadovat v budově ve Vladislavově ulici, kde sídlí sekretariáty některých vládních rad.
Kubice: Nepředpokládám masivní změny
Novopečený ministr Kubice příliš velké změny ve vedení vnitra zatím neplánuje. Nejprve si chce promluvit s náměstky a šéfy policie či hasičů. Pokud ke změnám dojde, nebudou podle něj masivní. Novinářům také řekl, že ke včerejšímu dni přestal být zaměstnancem soukromé detektivní kanceláře SUB S. A. a v týdnu po Velikonocích ji předá svému kolegovi Hynkovi Vlasovi, se kterým společně agenturu po svých odchodech z policie založili. „Přebírám resort v nelehké situaci, v nelehké době, věřím, že se v něm velmi rychle zorientuji,“ uvedl Kubice a zároveň poděkoval Johnovi za to, co pro ministerstvo udělal.
Tisk spekuluje o tom, že Kubice má z doby svého působení u policie napjaté vztahy například se svým nástupcem v čele ÚOOZ Robertem Šlachtou či bývalým šéfem protidrogové centrály Jiřím Komorousem. Mluví se také o odchodu náměstka Michala Moroze. John později řekl, že dohoda v rámci koalice je, že Kubice si určí, s kým bude spolupracovat, mandát k výměně policejního prezidenta ale nemá. Připustil zároveň, že by si mohl vzít Moroze do svého nového protikorupčního úřadu. Premiér Nečas dnešním Hospodářským novinám řekl, že už s Kubicem odchod Moroze předjednal.
Šmerda: Nebudu nastrčeným panáčkem
Nový ministr dopravy Radek Šmerda dnes při svém uvedení do úřadu zdůraznil, že nebude nastrčeným panáčkem. Své kroky nebude konzultovat jen se svým předchůdcem, neformálním lídrem VV Vítem Bártou, ale také se členy vlády a s poslanci, aby je prosadil. „Konzultace neznamenají, že mě bude někdo řídit. Jsem si vědom toho, že jsem byl jmenován do funkce, kde budu muset být samostatný a také za to nesu svou hlavní odpovědnost,“ řekl Šmerda. „Určitě nebudu nastrčený panáček,“ dodal. Podotkl, že patřil do Bártova týmu a řadu projektů řešili společně, z funkce náměstka měl ale odpovědnost jen za část ministerstva. Podle Šmerdy je tedy logické, že se obrátí na Bártu, když se bude seznamovat s ostatními projekty.
„Základní priorita je vyřešení výstavby dopravní infrastruktury při respektování současných veřejných financí,“ uvedl Šmerda, který je nestraník. Dodal, že v tomto směru hodlá pokračovat v práci svého předchůdce. Bárta kvůli nižšímu přísunu peněz u dopravních staveb usiloval o úspory a prosazoval spolupráci státu a firem v projektech PPP. Letošní rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury se meziročně snížil o 35 miliard korun na 61,3 miliardy korun. Šmerda uvedl, že na ministerstvu zůstalo množství smluv z „dob hojnosti“, u kterých bude potřeba jednat o tom, jestli tato stavební díla bude nutné realizovat. Žádnou konkrétní dopravní stavbu ale neuvedl.
Změna má ukončit krizi, kterou rozpoutala informace o tom, že ministr dopravy a neformální lídr VV Bárta údajně uplácel své stranické kolegy. Bárta podal demisi, vrátit do vládní funkce se chce, až se očistí. Nečas požadoval vedle odchodu Johna z ministerstva vnitra ještě konec vládního angažmá ministra školství a místopředsedy VV Josefa Dobeše. Jeho odvolání ale nakonec z Hradu stáhl.