Každý vůz jiná ves? Už ne, dráhy chystají designový manuál

9 minut
Jiří Ješeta: Obvyklé je obnovovat interiéry v polovině životnosti – po 15 letech
Zdroj: ČT24

České dráhy v uplynulých třech letech představily zhruba desítku typů nových nebo modernizovaných vozů určených pro dálkovou dopravu. Interiér každého je jiný, což by se ale mělo změnit. Největší železniční dopravce v Česku připravuje designový manuál, který by v budoucnu měl vzhled vozidel sjednotit.

Designový manuál, který ČD připravují, má dodavatelům jasně říct, jak má připravovaný vlak vypadat. Nepůjde jenom o vzhled, ale i o pohodlí.

„Bude obsahovat podrobnou specifikaci materiálů, o jak kvalitní textilie by mělo jít, jak má vypadat vzor sedadel, jak mají být uspořádány stolky,“ shrnul v rozhovoru pro Českou televizi ředitel drážního odboru dálkové a mezinárodní dopravy Jiří Ješeta.

V posledních letech probíhaly ve vagonech ČD úpravy různého rozsahu od prostého přečalounění sedadel až po zásadní rekonstrukce, při kterých se z původně oddílových vagonů staly velkoprostorové.

Od roku 2009, kdy společnost přišla s jednotným modro-šedým zbarvením vozů, přitom vystřídala hned tři barevné a designové kombinace potahů sedadel. Nyní se již podoba potahů sjednotila, přesto jsou v každé další dodané sérii rekonstruovaných či nových vozů například jiný typ sedadel či jiná barva obložení.

obrázek
Zdroj: ČT24
Railjet
Zdroj: Václav Šálek/ČTK

Sjednocením interiéru procházejí v současnosti například vozy německého dopravce DB, jehož starší vozy dostávají shodné sedačky, jaké jsou ve vysokorychlostních soupravách ICE, úpravy se týkají také obložení interiéru či stolků.

První vlaštovkou podobného směřování ČD by se mohly stát nové vozy pro linku Praha – Budapešť, jejichž vizualizace představily dráhy na Facebooku. Jejich interiér je značně podobný railjetům – jak odstínem obložení, tak typem a barvou sedadel.

Vizualizace vozu pro linku EC Praha – Budapešť
Zdroj: ČT24

Podle hlavy dálkové dopravy ČD bude hlavním jmenovatelem prosvětlené, velkoprostorové uspořádání vozů s nepřímým osvětlením, okny krytými stahovacími roletami. Do druhé třídy se oproti současnému standardu mají dostat koberce, v první třídě budou běžná kožená sedadla.

S nimi přišel z českých dopravců jako první Regiojet, zatímco ČD se koženým potahům dlouho bránily. Objevily se až v railjetech a starších vozech, které dráhy loni nakoupily od svého rakouského protějšku, společnosti ÖBB. Nyní však na takový materiál usednou cestující i v revitalizovaných vozech určených pro linku do Hamburku a zřejmě i v ohlášených vagonech pro budapešťské spoje.

Designový manuál by se již neměl týkat starých vozů, které nedávno procházely menšími revitalizacemi, při kterých nechaly dráhy přetěsnit okna či lavice potáhnout namísto koženky látkou. S pokračováním takových úprav ČD již nepočítají. „Malé, drobné modernizace se dnes již nerealizují. Většina vozového parku je obnovena,“ poznamenal Jiří Ješeta.

Vylepšení interiéru čeká i na pendolina

Pendolino
Zdroj: ČTK/Dan Krzywoň

Úpravou interiéru naopak mají projít jednotky Pendolino. Ty letos v prosinci slaví deset let od zahájení pravidelného provozu na lince Supercity mezi Prahou a Ostravou, stáří také odpovídá jejich vybavení.

Jiří Ješeta sice zařadil interiér pendolin k nejpovedenějším, ale některé prvky v něm chybějí. „Chceme tam doplnit věci, které tam v té době ani nemohly být, nebylo to běžným trendem: informační LCD displeje, možná i dětská kina, osvětlení a zatemnění míst, co se týče oken, vybavení bistra, řešení podlah, koberce a podobně,“ shrnul.

České dráhy od nového jízdního řádu, který začal platit v neděli, nadále omezily provoz původních vozů východoněmecké výroby ze 70. a 80. let, které nikdy neprošly velkou rekonstrukcí. Výhradně na ně zůstávají cestující odkázáni pouze na jedné rychlíkové lince z Prahy do Olomouce a dále do Luhačovic či Vsetína. Na některých dalších linkách bývá ale v soupravě pouze jeden modernizovaný vůz, zatímco například mezi Prahou a Děčínem jezdí novější soupravy pouze o víkendech.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
před 3 hhodinami

Opuštěné chaty v zimě lákají zloděje. Policisté posilují hlídky

Krádeží v chatových oblastech v zimě přibývá, opuštěné a prázdné chaty lákají zloděje. Policisté proto posilují hlídky v zahrádkářských koloniích. Zároveň apelují na majitele, aby si své přístřešky dobře zabezpečili. Většina chalupářů nenechává své sezonní příbytky ani v zimě bez dozoru. Pravidelně je jezdí kontrolovat, ať už kvůli zabezpečení, nebo aby předešli případným škodám. Za krádež v objektu se škodou více než deset tisíc korun hrozí pachateli peněžitý trest nebo až dva roky vězení.
před 5 hhodinami

Inspekce silniční dopravy od července uložila pokuty za více než 24 milionů

Za prvních pět měsíců svého fungování provedla Inspekce silniční dopravy (INSID) téměř devět tisíc kontrol nákladních vozidel a autobusů. Uložila při nich kauce a pokuty za více než 24 milionů korun, sdělila ČT mluvčí INSID Monika Balšánková. Na porušení předpisů narazili inspektoři přibližně u každého pátého řidiče. Nejčastěji se setkávali s nedodržováním povinných přestávek a doby odpočinku, přetíženými vozidly nebo porušováním víkendového a svátečního zákazu jízd.
před 7 hhodinami

Některé dopravní stavby se odkládají. Podle ministra chybí peníze

Některé dopravní stavby zpozdí nejisté financování. Nový ministr dopravy za SPD Ivan Bednárik rozhodl, že Správa železnic ani Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepodepíší do konce roku žádnou smlouvu. Důvodem je podle něj chybějících 38 miliard korun ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Odkládá se tak zahájení padesáti staveb.
před 16 hhodinami

Silná inverze drží Česko pod mraky

Tuzemsko od začátku týdne ovlivňuje výrazná inverze. Zatímco v nížinách přetrvává zataženo, mlhy a mrazivé počasí, na horách panuje jasno a teploty místy přesahují deset stupňů. Inverze, která vydrží zhruba do Vánoc, ovlivňuje i podmínky ve skiareálech, kde kvůli teplu rychle ubývá i technického sněhu. Lyžovat se tak dá jen v několika střediscích.
před 17 hhodinami

Německá armáda koupí pistole od České zbrojovky

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
před 17 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami
Načítání...