Každý vůz jiná ves? Už ne, dráhy chystají designový manuál

9 minut
Jiří Ješeta: Obvyklé je obnovovat interiéry v polovině životnosti – po 15 letech
Zdroj: ČT24

České dráhy v uplynulých třech letech představily zhruba desítku typů nových nebo modernizovaných vozů určených pro dálkovou dopravu. Interiér každého je jiný, což by se ale mělo změnit. Největší železniční dopravce v Česku připravuje designový manuál, který by v budoucnu měl vzhled vozidel sjednotit.

Designový manuál, který ČD připravují, má dodavatelům jasně říct, jak má připravovaný vlak vypadat. Nepůjde jenom o vzhled, ale i o pohodlí.

„Bude obsahovat podrobnou specifikaci materiálů, o jak kvalitní textilie by mělo jít, jak má vypadat vzor sedadel, jak mají být uspořádány stolky,“ shrnul v rozhovoru pro Českou televizi ředitel drážního odboru dálkové a mezinárodní dopravy Jiří Ješeta.

V posledních letech probíhaly ve vagonech ČD úpravy různého rozsahu od prostého přečalounění sedadel až po zásadní rekonstrukce, při kterých se z původně oddílových vagonů staly velkoprostorové.

Od roku 2009, kdy společnost přišla s jednotným modro-šedým zbarvením vozů, přitom vystřídala hned tři barevné a designové kombinace potahů sedadel. Nyní se již podoba potahů sjednotila, přesto jsou v každé další dodané sérii rekonstruovaných či nových vozů například jiný typ sedadel či jiná barva obložení.

obrázek
Zdroj: ČT24
Railjet
Zdroj: Václav Šálek/ČTK

Sjednocením interiéru procházejí v současnosti například vozy německého dopravce DB, jehož starší vozy dostávají shodné sedačky, jaké jsou ve vysokorychlostních soupravách ICE, úpravy se týkají také obložení interiéru či stolků.

První vlaštovkou podobného směřování ČD by se mohly stát nové vozy pro linku Praha – Budapešť, jejichž vizualizace představily dráhy na Facebooku. Jejich interiér je značně podobný railjetům – jak odstínem obložení, tak typem a barvou sedadel.

Vizualizace vozu pro linku EC Praha – Budapešť
Zdroj: ČT24

Podle hlavy dálkové dopravy ČD bude hlavním jmenovatelem prosvětlené, velkoprostorové uspořádání vozů s nepřímým osvětlením, okny krytými stahovacími roletami. Do druhé třídy se oproti současnému standardu mají dostat koberce, v první třídě budou běžná kožená sedadla.

S nimi přišel z českých dopravců jako první Regiojet, zatímco ČD se koženým potahům dlouho bránily. Objevily se až v railjetech a starších vozech, které dráhy loni nakoupily od svého rakouského protějšku, společnosti ÖBB. Nyní však na takový materiál usednou cestující i v revitalizovaných vozech určených pro linku do Hamburku a zřejmě i v ohlášených vagonech pro budapešťské spoje.

Designový manuál by se již neměl týkat starých vozů, které nedávno procházely menšími revitalizacemi, při kterých nechaly dráhy přetěsnit okna či lavice potáhnout namísto koženky látkou. S pokračováním takových úprav ČD již nepočítají. „Malé, drobné modernizace se dnes již nerealizují. Většina vozového parku je obnovena,“ poznamenal Jiří Ješeta.

Vylepšení interiéru čeká i na pendolina

Pendolino
Zdroj: ČTK/Dan Krzywoň

Úpravou interiéru naopak mají projít jednotky Pendolino. Ty letos v prosinci slaví deset let od zahájení pravidelného provozu na lince Supercity mezi Prahou a Ostravou, stáří také odpovídá jejich vybavení.

Jiří Ješeta sice zařadil interiér pendolin k nejpovedenějším, ale některé prvky v něm chybějí. „Chceme tam doplnit věci, které tam v té době ani nemohly být, nebylo to běžným trendem: informační LCD displeje, možná i dětská kina, osvětlení a zatemnění míst, co se týče oken, vybavení bistra, řešení podlah, koberce a podobně,“ shrnul.

České dráhy od nového jízdního řádu, který začal platit v neděli, nadále omezily provoz původních vozů východoněmecké výroby ze 70. a 80. let, které nikdy neprošly velkou rekonstrukcí. Výhradně na ně zůstávají cestující odkázáni pouze na jedné rychlíkové lince z Prahy do Olomouce a dále do Luhačovic či Vsetína. Na některých dalších linkách bývá ale v soupravě pouze jeden modernizovaný vůz, zatímco například mezi Prahou a Děčínem jezdí novější soupravy pouze o víkendech.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přibližně 31 milionů korun, což je zhruba polovina proti loňsku, kdy bylo požárů 65, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
před 1 hhodinou

Věčné chemikálie vymizí z obalů i oblečení. Důvodem jsou zdravotní rizika

Potravinové obaly, nepromokavé oblečení a nebo impregnační spreje. Všech těchto výrobků se bude brzy týkat zákaz takzvaných „věčných chemikálií“. Ten začne platit příští rok a zavádí harmonogram, kdy by první výrobky s těmito chemikáliemi měly mizet z trhu. Důvodem zákazu jsou zdravotní rizika, která tato skupina chemikálií přináší.
před 2 hhodinami

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 21 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 21 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
včera v 08:00

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
včera v 07:30

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
23. 12. 2025
Načítání...