České dráhy v uplynulých třech letech představily zhruba desítku typů nových nebo modernizovaných vozů určených pro dálkovou dopravu. Interiér každého je jiný, což by se ale mělo změnit. Největší železniční dopravce v Česku připravuje designový manuál, který by v budoucnu měl vzhled vozidel sjednotit.
Každý vůz jiná ves? Už ne, dráhy chystají designový manuál
Designový manuál, který ČD připravují, má dodavatelům jasně říct, jak má připravovaný vlak vypadat. Nepůjde jenom o vzhled, ale i o pohodlí.
„Bude obsahovat podrobnou specifikaci materiálů, o jak kvalitní textilie by mělo jít, jak má vypadat vzor sedadel, jak mají být uspořádány stolky,“ shrnul v rozhovoru pro Českou televizi ředitel drážního odboru dálkové a mezinárodní dopravy Jiří Ješeta.
V posledních letech probíhaly ve vagonech ČD úpravy různého rozsahu od prostého přečalounění sedadel až po zásadní rekonstrukce, při kterých se z původně oddílových vagonů staly velkoprostorové.
Od roku 2009, kdy společnost přišla s jednotným modro-šedým zbarvením vozů, přitom vystřídala hned tři barevné a designové kombinace potahů sedadel. Nyní se již podoba potahů sjednotila, přesto jsou v každé další dodané sérii rekonstruovaných či nových vozů například jiný typ sedadel či jiná barva obložení.
Sjednocením interiéru procházejí v současnosti například vozy německého dopravce DB, jehož starší vozy dostávají shodné sedačky, jaké jsou ve vysokorychlostních soupravách ICE, úpravy se týkají také obložení interiéru či stolků.
První vlaštovkou podobného směřování ČD by se mohly stát nové vozy pro linku Praha – Budapešť, jejichž vizualizace představily dráhy na Facebooku. Jejich interiér je značně podobný railjetům – jak odstínem obložení, tak typem a barvou sedadel.
Podle hlavy dálkové dopravy ČD bude hlavním jmenovatelem prosvětlené, velkoprostorové uspořádání vozů s nepřímým osvětlením, okny krytými stahovacími roletami. Do druhé třídy se oproti současnému standardu mají dostat koberce, v první třídě budou běžná kožená sedadla.
S nimi přišel z českých dopravců jako první Regiojet, zatímco ČD se koženým potahům dlouho bránily. Objevily se až v railjetech a starších vozech, které dráhy loni nakoupily od svého rakouského protějšku, společnosti ÖBB. Nyní však na takový materiál usednou cestující i v revitalizovaných vozech určených pro linku do Hamburku a zřejmě i v ohlášených vagonech pro budapešťské spoje.
Designový manuál by se již neměl týkat starých vozů, které nedávno procházely menšími revitalizacemi, při kterých nechaly dráhy přetěsnit okna či lavice potáhnout namísto koženky látkou. S pokračováním takových úprav ČD již nepočítají. „Malé, drobné modernizace se dnes již nerealizují. Většina vozového parku je obnovena,“ poznamenal Jiří Ješeta.
Vylepšení interiéru čeká i na pendolina
Úpravou interiéru naopak mají projít jednotky Pendolino. Ty letos v prosinci slaví deset let od zahájení pravidelného provozu na lince Supercity mezi Prahou a Ostravou, stáří také odpovídá jejich vybavení.
Jiří Ješeta sice zařadil interiér pendolin k nejpovedenějším, ale některé prvky v něm chybějí. „Chceme tam doplnit věci, které tam v té době ani nemohly být, nebylo to běžným trendem: informační LCD displeje, možná i dětská kina, osvětlení a zatemnění míst, co se týče oken, vybavení bistra, řešení podlah, koberce a podobně,“ shrnul.
České dráhy od nového jízdního řádu, který začal platit v neděli, nadále omezily provoz původních vozů východoněmecké výroby ze 70. a 80. let, které nikdy neprošly velkou rekonstrukcí. Výhradně na ně zůstávají cestující odkázáni pouze na jedné rychlíkové lince z Prahy do Olomouce a dále do Luhačovic či Vsetína. Na některých dalších linkách bývá ale v soupravě pouze jeden modernizovaný vůz, zatímco například mezi Prahou a Děčínem jezdí novější soupravy pouze o víkendech.