Každé šestnácté auto, které šofér na české silnici potká, řídí někdo, kdo má problémy se zrakem. A každé sté auto ovládá motorista, který by na silnici vůbec neměl být. Vidí totiž maximálně přístrojovou desku - ale skoro nic dalšího. Podle optiků i policie je takové číslo neúnosně vysoké.
Každý stý řidič by neměl sednout za volant
Můžeme to přirovnat k rozmazanému záběru. Každý jeden řidič se sta nevidí ostré obrysy, ale jen rozmazané obrazy. Problémem jsou pak třeba značky, ale i dítě u krajnice. A přitom někteří o svých problémech vůbec netuší. Mezinárodní sdružení optiků a optometristů proto vyjelo k českým benzínovým pumpám a nabízí řidičům rychlou orientační zkoušku zraku zdarma.
Průměrný věk řidičů, kteří po silnicích jezdí spíš po paměti, je 64 let. „Jejich zrak je velmi, velmi špatný, vidí na nějakých 50, dokonce někdo na 30 procent,“ říká prezidentka Mezinárodního sdružení optiků a optometristů Ivana Urválková. Problémy lehčího charakteru - třeba nižší ostrost a nebo skryté šilhání, se však nevyhýbají ani mladším generacím.
Zatímco u zkoušek v autoškole oficiálně propadne pouze jedno procento uchazečů, kteří by kvůli stavu svého zraku za volant usedat neměli, z pohledu odborníků situace tak růžová není. Někteří řidiči mají sice nutnost čoček nebo brýlí vepsanou přímo v dokladech, u těch, kteří o vadě zraku neví, ale ani policie nic nezmůže. „Doporučujeme, aby řidiči, pokud mají nějaké pochybnosti o svém zraku, co nejdříve navštívili očního lékaře,“ říká vrchní komisařka na Policejním prezidiu ČR Ivana Nguyenová.
Kdo brýle má mít a nevezme si je, riskuje pokutu až dva tisíce korun. Daleko vážnější než pokuta je ale to, že člověk je nebezpečný pro své okolí. Například, na jedné pumpě si nechalo změřit zrak zhruba 50 řidičů. U deseti z nich se zjistilo, že by vůbec neměli sednout za volant. A jeden řidič viděl ostře dokonce jen na tři metry před sebe.
Kampaň bezpečně za volantem během května objede celou republiku - od Karlových Varů až po Opavu.