Jízdní řád vlaků se mění i v dubnu

Praha - Od loňského roku se má železniční jízdní řád během roku měnit pouze jednou, a to v červnu. Letos však nakonec došlo i na tradiční jarní změnu grafikonu, která je vyhlášena jako mimořádná a začíná platit dnes. Do knižního vydání jízdního řádu se tak mohou dostat přelepky, které zavádějí již dříve vyhlášené odchylky – například obnovení provozu vlaků mezi Dolní Lipkou a Hanušovicemu – přicházejí ale i úplné novinky. Mimo jiné začínají spoje D1 Express zastavovat v Pardubicích.

Ve změně jízdního řádu naleznou cestující změny, které je nejspíš potěší, i některé úpravy, které už dávají méně příčin k radosti. Mezi nejvýznamnější novinky patří nasazení jednotek City Elefant používaných hlavně v regionální dopravě na víkendové rychlíky z Prahy přes Kralupy nad Vltavou, Roudnici nad Labem, Lovosice a Ústí nad Labem do Děčína. Cestující, kteří jedou třeba do Polabí, tak už nebudou cestovat starými rychlíkovými vozy. „V sobotu a v neděli je City Elefantů k dispozici dostatečné množství, neboť tyto vlaky mají špičkové výkony v pracovních dnech,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Třídílných patrových jednotek bývá podle něj o víkendu odstavených až dvacet.

Vlaky D1 Express Brno–Praha měly být ukázkou přizpůsobivosti Českých drah. Dopravce je původně chtěl zavést po zahájení modernizace dálnice D1, které zřejmě budou provázet rozsáhlé dopravní komplikace, takže dvouapůlhodinová cesta vlakem může být záhy rychlejší než jízda autem po dálnici. Kvůli neustálým odkladům zahájení prací na dálnici (nezačaly dodnes) se odkládalo i zavedení „náhradních vlaků“, ovšem nakonec vyjely s předstihem již loni na podzim. Na rozdíl od spojů Eurocity, které jezdí mezi Brnem a Prahou každou hodinu, dosud nikde nezastavovaly a především jezdí bez objednávky na komerční riziko drah. Výsledky D1 Expressů však zatím jsou velmi rozpačité. Kvůli nedostatku cestujících dráhy zkrátily soupravy, později také zrušily jeden pár vlaků. Nyní přichází další pokus získat další cestující, vlaky tak začínají zastavovat v Pardubicích.

Soukromých dálkových vlaků se změna takřka netýká, dochází pouze ke změně jmen vlaků společnosti Leo Express, které dosud nesly název Švýcarská kvalita. Nyní se budou jmenovat Leo Express.

Drobné změny se týkají regionální dopravy. V některých případech ovšem jde pouze o formalizaci změn, které ve skutečnosti začaly platit již dříve. Do jízdního řádu se tak dostanou například obnovené víkendové vlaky z Dolní Lipky do Hanušovic, dochází také k úpravám zastavování některých spojů i na dalších tratích v Pardubickém kraji.

Mluvčí SŽDC Pavel Tesař ovšem upozornil, že i když je mimořádná změna jízdních řádů k dispozici na internetu v souhrnné podobě i v podobě jednotlivých inovovaných tabulek, tištěnou verzi železniční správa nevydá. Přelepky budou k dispozici až při červnové plánované změně jízdního řádu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Klasickým restauracím přebírají zákazníky fastfoody. A přibývá jich

Restauracím rychlého občerstvení se v tuzemsku daří a podle provozovatelů pokladních systémů přebírají část zákazníků tradičním podnikům. Zavedené řetězce rozšiřují síť svých poboček a přicházejí i nové značky, které jsou zaměřené i na zdravější stravování. Provozovatelé i analytici očekávají další růst fastfoodového sektoru. Lidé podle nich stále častěji vyhledávají rychlost, jednoduchost a moderní prostředí.
před 8 mminutami

Středula a Zajíček v Duelu ČT24 mluvili i o tom, že se Babiš vzdá Agrofertu

„Pokud bude sledovat obvyklé zahraniční modely, mělo by být dostatečné,“ zhodnotil avizované řešení střetu zájmů pravděpodobného budoucího premiéra Andreje Babiše (ANO) prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček (ODS). Babiš před pár dny uvedl, že akcie Agrofertu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce. Potomci předsedy ANO získají firmu až po jeho smrti. „Ten signál je jasný, ale je potřeba kontrolovat, jak svá slova bude Babiš praktikovat,“ poznamenal šéf Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula. Hosté Duelu ČT24 moderovaného Martinem Řezníčkem debatovali také o průměrné mzdě či zadlužení státu.
před 34 mminutami

Průzkum: Dle většiny lidí se Turek na ministra nehodí. Motoristé náhradu nehledají

„Je jasné, že polarizuje společnost,“ řekl v Otázkách Václava Moravce o nominantu na ministra životního prostředí Filipu Turkovi (za Motoristy) předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný. To potvrzuje i výzkum Kantaru CZ pro Českou televizi, v němž většina respondentů uvedla, že Turek není vhodným kandidátem na ministra. Podle ministra průmyslu v demisi Lukáše Vlčka (STAN) je Turek nekompetentní a do vlády nepatří. S europoslancem Alexandrem Vondrou (ODS) a místopředsedou sněmovny Patrikem Nacherem debatovali také o střetu zájmů Andreje Babiše (oba ANO) a rozpočtu.
14:53Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Turek na pondělní jednání s Pavlem ze zdravotních důvodů nedorazí, oznámil Hrad

Kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek v pondělí nedorazí na plánované jednání s prezidentem Petr Pavlem. V neděli pozdě odpoledne to oznámil Hrad s tím, že se Turek omluvil ze zdravotních důvodů. Dříve mluvčí Motoristů Barbora Šťastná uvedla, že poslanec podstupuje vyšetření a intenzivní medikaci.
16:49Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Zavoral a Novák diskutovali o možných změnách financování médií veřejné služby

Budoucí koaliční vláda ANO, SPD a Motoristů avizovala, že nahradí koncesionářské poplatky za veřejnoprávní média přímou platbou ze státního rozpočtu. Podle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) by změna mohla vstoupit v platnost nejdříve od roku 2027. O možných dopadech této změny v Otázkách Václava Moravce hovořili generální ředitel Českého rozhlasu (ČRo) René Zavoral a předseda Rady České televize (ČT) Karel Novák. Pozvání do pořadu nepřijali dva kritici současného modelu financování médií veřejné služby – místopředseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Vadim Petrov a někdejší předseda Rady ČT a současný radní Pavel Matocha.
před 4 hhodinami

Lyžování v Itálii se tuto zimu kvůli olympiádě citelně prodraží

V tuzemsku roste zájem o lyžování v Alpách. Letos se tam chystá o desetinu Čechů víc než loni, vyplývá z dat cestovních kanceláří a rezervačních platforem. Tuto sezonu si ale lyžaři budou muset připlatit. V době zimní olympiády, která v Itálii začíná 6. února, se v tamních střediscích zvýší ceny až na pětinásobky. Kvůli tomu se zvedá zájem i o menší lyžařské areály – a to i v sousedním Rakousku nebo ve Francii.
před 6 hhodinami

Čeští vědci by si měli více věřit, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

České start-upy i zavedené společnosti vyvíjejí špičkové technologie, se kterými jsou úspěšné v tuzemsku i na mezinárodním poli. Stát se je snaží motivovat přímo prostřednictvím různých dotací, ale i nepřímo skrze daňové odpočty na výzkum a vývoj. Navzdory tomu se česká ekonomika v takzvaném indexu inovativnosti spíše propadá. O příčinách poklesu a možnostech zlepšení v Událostech, komentářích z ekonomiky debatovali výzkumnice z Technické univerzity Liberec Markéta Hujerová, výkonná ředitelka Czechitas Senta Čermáková a hlavní ekonom ČSOB Jan Bureš. Debatou provázely Vanda Kofroňová a Tereza Gleichová.
před 6 hhodinami

Od kufru až po rakev. Web se ztrátami a nálezy funguje deset let

Přes 180 tisíc předmětů se za deset let objevilo na webu eZtráty. Ke svým majitelům se jich vrátila zhruba polovina. Ty ostatní musí instituce tři roky uschovávat, a pokud se nikdo nepřihlásí, připadnou právě jim. V Praze část míří na charitu, některé se draží v aukcích. V hlavním městě ročně evidují až šest tisíc nálezů. Byly mezi nimi i kuriozity – umělý chrup, protéza, kánoe či rakev. Dominují však kufry, kočárky nebo přepravky na zvířata. Část věcí pochází z letiště. Hlásit se o ně mohou lidé na pracovišti v ulici Karolíny Světlé. Přes 560 institucí a firem po celém Česku je zároveň inzeruje na webu eZtráty.
před 11 hhodinami
Načítání...