Praha - Od začátku letošního roku zemřelo při nehodách na železničních přejezdech už deset lidí, což je zhruba čtvrtina celkového počtu takto zesnulých v loňském roce. Informoval o tom Jan Kučera z Drážní inspekce. Letošní počet zahrnuje i tragickou bilanci tohoto víkendu, kdy se podle předběžných informací staly na přejezdech čtyři nehody a zemřeli tři lidé. Podle informací inspekce se od začátku letošního roku stalo na přejezdech šestačtyřicet nehod. Ministr dopravy chce do konce týdne svolat schůzku s lidmi od železnice, Drážní inspekce a policie.
Inspekce: Přejezdy si od začátku roku vyžádaly už 10 obětí
V témže loňském období jich bylo pětadvacet a zemřeli při nich tři lidé. Za celý loňský rok zahynulo na přejezdech při 227 nehodách sedmatřicet lidí. Černý víkend má za sebou Jablonecko, kde se v sobotu a dnes staly tři nehody na železničním přejezdu a dva lidé při nich zemřeli. V sobotu narazil vlak do osobního auta také na frekventované trati z Liberce do Tanvaldu. Havárie na železničním přejezdu s výstražnými kříži mezi městy Lučany a Smržovka se obešla bez zranění.
Dnes dopoledne se zase na Jablonecku srazil osobní vlak s autem také na železničním přejezdu v Josefově Dole. Nehoda se stala u vlakového nádraží na přejezdu s výstražnými kříži a nevyžádala si zranění. Smrtelná nehoda se odehrála na železničním přejezdu mezi Kostelcem nad Orlicí a Častolovicemi na Rychnovsku, kde se srazil vlak s osobním autem. Zahynul řidič auta, který v něm jel sám. Cestující z vlaku zraněni nebyli. „Letošní rok je nejtragičtější od roku 2003, kdy Drážní inspekce vznikla,“ uvedl Kučera. Podle Kučery se vždy ukázalo, že světelná signalizace byla v činnosti a železnice rozhodně nepochybila.
Železničáři řidičům doporučují spoléhat se na sluch
V zimě před některými železničními přejezdy řidiči špatně vidí kvůli vysokým sněhovým mantinelům. Podle dopravních předpisů však nesmí trať přejet, pokud nevědí úplně jistě, že nepřijíždí vlak. Železničáři doporučují řidičům, ať se před nepřehlednými přejezdy bez světelné a zvukové výstražné signalizace spoléhají na svůj sluch. K vyšší bezpečnosti na přejezdech by měly přispět i opakované kontroly policistů, osvětové akce Drážní inspekce a třeba i označování přejezdů, aby bylo snazší zjistit, kde se nehoda stala a mohla tam rychle přijet pomoc.
„Určitě tam velkou roli hraje netrpělivost, určitě nepozornost, řidič nevěnuje pozornost signalizaci a spoléhá na to, že projede,“ uvedl šéf dopravní policie Leoš Tržil.
Policejní kontroly v minulosti odhalily, že mezi nejčastější prohřešky řidičů na přejezdech patří nedodržování nejvyšší povolené rychlosti, nerespektování výstražného světelného zařízení a přejíždění či přecházení přes železniční přejezdy těsně před jedoucími vlaky. Řidiči jsou povinni jet ve vzdálenosti 50 metrů před kolejemi rychlostí nejvýše 30 kilometrů v hodině. Jen tehdy, když na světelné signalizaci svítí přerušované bílé světlo, mohou jet rychlostí až 50 kilometrů v hodině.
Česká republika má nejvíc železničních přejezdů v celé Evropě, více než 8 tisíc. Polovina není vybavena závorami ani výstražnými světly. Srážky na přejezdech jsou v Česku dlouhodobým problémem. Za posledních 7 let při nich zatím zemřelo přes 340 lidí.