Kolín – Na čerpací stanici u Kolína se v minulém týdnu sjeli průkopníci českého elektromobilismu. Proč právě tady? Je tu jedna z nejnovějších dobíjecích stanic pro elektromobily v České republice. Zatím je pro příznivce elektřiny důvodem k oslavě každá nová stanice – moc jich není. Přesto řada dopravních odborníků očekává, že právě elektřina bude pohonem aut budoucnosti a dobíjecí stanice budou tak běžné jako dnes benzinky.
Elektromobilů je málo, dobíjecích stanic ještě méně
Kolínská dobíjecí stanice se od svých předchůdkyň v mnohém liší – podle elektromobilistů je to první stanice schopná běžného komerčního provozu. „Jedná se o první inteligentní dobíjecí stanici, která je vhodná i pro komerční provoz. Umí jednak dobíjet malá vozidla, ale i velké elektromobily. Stanice je vhodná pro rychlodobíjení i pro dlouhodobé dobíjení a umí komunikovat s nadřazeným systémem,“ shrnul Roman Procházka ze společnosti Spell.
Přestože příznivci elektromobilů podnikají první krůčky, které dostanou jejich vozidla a především potřebnou infrastrukturu na úroveň automobilů s běžnými spalovacími motory, zůstávají zatím elektromobily jen pro opravdové nadšence, kteří jsou ochotni potýkat se s řadou problémů. Patří mezi ně i složité dobíjení – i na rychlonabíjecí stanici, jako je ta kolínská, musí čekat půl hodiny. Dobíjení auta ze zásuvky potom trvá celou noc. Přesto to fanoušky elektromobilismu neodrazuje.
Některé pionýrské firmy by už nejradši rozjely sériovou výrobu, většinu elektromobilů, které potkáte na českých silnicích, si ale postavili různí nadšenci. „Je třeba vyndat z auta spalovací motor, výfuk a nádrž a nahradit je elektromotorem s potřebnou redukcí, bateriemi a frekvenčním měničem, který řídí rychlost vozidla. Pak ještě musíte vyřešit několik drobností jako elektrické topení, elektrické brzdy a elektrický posilovač řízení. Potom provést homologaci a schválení přestavby a můžete jezdit v běžném provozu,“ popsal vznik elektromobilu předseda Asociace elektromobilového průmyslu Jakub Marušinec.
V současné době jezdí po České republice asi jen stovka elektromobilů. Na jedno dobití dojedou sto až tři sta kilometrů, jejich budoucnost je prý hlavně v dopravě ve městech. Malý dojezd ve srovnání s běžnými automobily je hlavním minusem elektromobilů. Baterie se ale stále zlepšují a zastánci elektromobility věří, že už za deset nebo patnáct let elektromobil svůj handicap dožene. Už teď může prý místo toho nabídnout řadu předností. Ocenit by je mohli hlavně obyvatelé rušných měst – elektromotor neznečišťuje ovzduší a navíc je oproti spalovacímu motoru úplně tichý.