Pardubice – Silnice jsou čím dál děravější a výtluky ničí auta, která do nich zapadnou. V některých případech přitom nemají řidiči vyhnutí – silnice jsou tak rozbité, že jsou díry všude. Náklady na opravu by měl řidičům uhradit správce komunikace – stát nebo kraj. Ten to ale v řadě případů odmítá. Je možné se obrátit také na pojišťovnu, ale ani u ní není úspěch zaručen. V obou případech je vhodné dodat společně s žádostí o náhradu škody řádnou dokumentaci havárie.
Děravé silnice ničí auta, kraje odpovědnost odmítají
Ačkoli silničáři průběžně opravují díry, které na silnicích v zimě vznikají, výtluky se neustále obnovují. Roste proto také počet aut, která utrpěla poškození při průjezdu přes díru. Podle provozního náměstka Správy a údržby silnic Pardubického kraje se v poslední době na silnicích v regionu stalo již několik desítek podobných havárií.
Opravy poškozených kol nebo náprav přitom nejsou z nejlevnějších. „Částka se může vyšplhat přes třicet tisíc korun,“ upozornil vedoucí pardubické karosárny a lakovny Milan Provazník.
Ačkoli je povinností majitele a správce silnice udržovat veřejnou komunikaci sjízdnou a bezpečnou, krajské silniční správy často odmítají proplatit náhradu škody vzniklé při zapadnutí do neopraveného výtluku. V některých případech si pomáhají značkami upozorňujícími na nerovnou vozovku, řidiči se ale náhrady škody nedočkají ani v dalších případech. „Když řidič jede po úseku dlouhém několik set metrů, který je souvisle rozbitý, dá se předpokládat, že měl přizpůsobit jízdu. V těchto případech je naše vyjádření negativní,“ uvedl pardubický silničář Ouhrabka.
Pro úspěch při jednání se státními nebo krajskými úřady je třeba mít nehodu zdokumentovanou, vhodné je i svědectví policie nebo dalších řidičů.
Pokrýt náklady na opravu lze i z havarijní pojistky. Ani to však není zcela snadné. Nárok na peníze zdaleka nemá každý z postižených řidičů. Aby se zvýšila šance na úspěch, chtějí pojišťovny podobně jako státní či krajští úředníci, aby byla nehoda dostatečně zdokumentována.