Praha - Letos má být v Česku vybudováno až 100 kilometrů nových cyklostezek. Nejrozsáhlejší síť cyklostezek je v Praze. Zároveň je ale hlavní město často kritizováno za to, že staví draze a jezdit na kole v centru města je stále problém. Jinde v republice se však cyklotrasy staví výrazně levněji. Například jeden kilometr tzv. Slezské magistrály byl vybudován za necelé dva miliony korun, kdežto kilometr vysočanské cyklostezky v Praze stál přes 45 milionů korun.
ČR bude mít letos 100 km nových cyklostezek
I přes slogan pražské radnice „Praha cyklistická“ by na křižovatce u Národního divadla jen málokdo poznal, že právě tudy vede jedna z páteřních cyklotras v Praze. Cyklista musí jet po rušné silnici, navíc v pruhu společně s motorovými vozidly. Zvláštní oddělený pruh pro kola se v nejbližší době nechystá. Podobných míst má metropole desítky.
Část mnohdy kritizované vysočanské cyklostezky je v současné době pro kola zcela nesjízdná. Cyklisté musí sesednout, kolo snést dolu po schodech, dole na chodníku pak znovu sednout na kolo, za pár metrů zastavit a kolo opět vynést nahoru. Tři kilometry vysočanské cyklostezky přitom stály rekordních 140 milionů korun - tedy asi 45 milionů za kilometr.
Pouze necelá dvě procenta všech jízd v Praze se uskuteční právě na kole. Ve srovnání s dalšími evropskými městy je to výrazně méně. Magistrát se však i přesto rozhodl při stavbě cyklostezek více šetřit. Letos plánuje postavit jen dva a půl kilometru trasy, na kterou má vyčleněno osm milionů korun.
Na financování stezek se ale kromě státu či krajů podílí také soukromá sdružení nebo evropské fondy. Přes Česko vedou kromě vnitrostátních cyklotras také tři mezinárodní. ČR je součástí mezinárodní sítě Eurovelo a právě to by jí v budoucnu mohlo pomoci třeba při financování stavby nových tras. Uvažuje se totiž o tom, že by si tuto síť vzal na starosti přímo Brusel.
Česká republika má podle posledních údajů asi 2 000 kilometrů stezek určených jen pro kola. Zároveň mají cyklisté k dispozici více než 33 000 kilometrů upravených silničních tras, jež ale musejí sdílet spolu s motorovými vozidly.
Mimo Prahu to jde výrazně levněji
Slezská magistrála - tedy spojení mezi Krnovem a Opavou - by měla být hotová už na přelomu května a června. 33 kilometrů stálo 65 milionů korun. Kilometr tedy za necelé 2 miliony. Realizace tohoto projektu obdržela podporu v rámci regionálního operačního programu.
Cyklostezka Jizera má vést od pramene řeky až k jejímu ústí do Labe. První desetikilometrový úsek má stát 33 milionů korun. Letos však stavaři stihnou vybudovat jen asi kilometr a půl. Ten by měl být podle ředitele Sdružení Český ráj Jiřího Lukeše otevřen na přelomu května a června.