Praha – Ke včerejší půlnoci se na silnicích České republiky stalo 43 859 nehod, při nichž zahynulo 369 lidí. Číslo představuje o jednu oběť dopravních nehod méně oproti meziročnímu srovnání s rokem minulým. Na výsledné statistice se výrazně podepsal uplynulý tragický víkend, během kterého si dvě nehody vyžádaly pět životů. Dopravní policisté považují za příčinu řady nehod o prázdninách řidičskou nezkušenost a alkohol; od začátku prázdnin evidují 800 případů řízení pod vlivem alkoholu. Jen v červenci policie řešila celkem víc než 31 tisíc přestupků.
České silnice letos viděly téměř 44 tisíc nehod
Smrt přišla mezi motorkáře víckrát než loni
„Že jsou motorkáři nejohroženější skupinou, je omíláno stále dokola…,“ prohlásil při prezentaci statistik nehodovosti ředitel dopravní policie Leoš Tržil. K hlavním příčinám nehod s účastí motorkářů stále patří nepřiměřená rychlost, nesprávné předjíždění či nesprávná přednost v jízdě. Poslední jmenovaný případ se ale mnohdy přičítá řidičům vozidel, kteří třeba motorkáře přehlédnou. Dopravně bezpečnostní akce probíhají podle Tržilových slov pro ČT dvojího druhu – akce preventivní a represivní, které probíhají především v lokalitách pro motorkáře atraktivních.
Motorkářů zemřelo za první pololetí tohoto roku výrazně více než loni. V minulém roce si nehody od ledna do konce června vyžádaly životy 28 řidičů motocyklů, stejné období letos znamenalo smrt pro 44 z nich. „Hlavní příčinou vůbec je nepochopení řidiče motocyklu, jakým úsekem projíždí a jak tomu má přizpůsobit rychlost jízdy,“ prohlásil Tržil. Motorkáři totiž například při rychlém průjezdu zatáčkou vylétnou mimo silnici nebo najedou do protisměru. V nepřehledných úsecích také nedokážou zareagovat. Většinu kolizí si tak podle ředitele dopravní policie řidiči motorek zaviní sami.
Ne vždy je ale viníkem nehody motorkář. Řidiči automobilů je nejčastěji srazí při vyjíždění z vedlejší silnice nebo při odbočování vlevo. „Motorkář se daleko dříve dostane do mrtvého úhlu. Řidič, který odbočí, ho pak de facto srazí,“ uvedl Tržil.
Základ všeho je podle dopravních odborníků v autoškole. Pokud ta nedokáže nabídnout kvalitní výuku, pak nejsou kvalitní ani motorkáři. Lektor motoškoly Automotodromu Brno Josef Šiler potvrdil, že se autoškoly často motorkářům dostatečně nevěnují a ti tak přicházejí do provozu nepřipraveni. Řidiči se také neumějí starat o své stroje. Tržil zopakoval, že jsou motorkáři nejohroženější skupinou - nejsou chráněni a dosahují vysokých rychlostí. Pozitivně ale vnímá to, že celkový počet havárií jezdců na motorkách poklesl.