Praha – Klasické rychlíky Českých drah se neustále potýkají s problémy. Zatímco do inovací v příměstské regionální dopravě, ale také do takzvaných vlaků vyšší kvality tekly v předchozích letech miliardy, na vozy rychlíkových souprav se takřka vůbec nedostalo. Vše měl vyřešit nákup stovek ojetých vagonů ze západní Evropy, pomoci měla také dodávka několika zbrusu nových bistro vagonů. První projekt teď ale po třech letech skončil krachem a ten druhý má zpoždění.
České rychlíky se od 70. let skoro nezměnily
V roce 1978 vypadaly rychlíky téměř stejně jako dnes, jejich stav se nikam neposunul. Tehdy šlo o nové soupravy, dnes o špinavé a často porouchané starce na kolejích. Denně přitom vyjíždí až 1400 rychlíkových vagonů. Ať už jde o netěsnící okna, zašlé záclonky, staré koženkové sedačky nebo špatně udržované toalety. To vše v české rychlíkové dopravě stále není výjimka, naopak, tři pětiny vozů pocházejí ze sedmdesátých let. Rekonstrukce se zatím nedočkaly.
Zlepšení se vlaky stále nedočkaly
Komfort měl přinést tři roky slibovaný nákup stovky zánovních vozů. Tendr ale skončil krachem, dráhy si ze dvou uchazečů nevybraly. A alespoň půltucet těchto úplně nových vagonů s občerstvením, které měly vyjet od půlky prosince, má zase zpoždění.
Přesto má ministerstvo dál s ČD trpělivost a věří desetiletým smlouvám, které s dopravcem pod podmínkou obnovy vozového parku uzavřely kraje. Tvrdí, že železničářům kontroluje čistotu vozů, stav toalet nebo třeba topení. Denně vyjede přes osm tisíc spojů, inspektoři ale za celý rok zkontrolují jen asi stovku z nich. Loni udělili pokuty za čtrnáct milionů korun.
Do obnov a rekonstrukcí rychlíků letos poputuje více než miliarda korun. Dráhy za ni chtějí například přestavět 78 starých rychlíkových vagonů na novější.