Praha – Počet útoků na zaměstnance Českých drah se za poslední čtyři roky více než ztrojnásobil. Vedení společnosti proto uvažuje, že si najme bezpečnostní agenturu, která bude ve vlacích a na nádražích hlídkovat. Ministr dopravy Vít Bárta již slíbil, že agentura ABL se nebude účastnit výběrového řízení. Opozičnímu poslanci Tejcovi se přesto plán nelíbí, privatizuje se tak prý činnost policie. O tendru by měla dozorčí rada ČD rozhodnout do konce měsíce.
Bezpečnost ve vlacích budou zajišťovat soukromé agentury
Podle údajů ČD se zaměstnanci musí v poslední době vypořádat s rostoucím počtem útoků, Nejagresivnější přitom bývají zejména černí pasažéři, opilí cestující nebo lidé pod vlivem drog. Dráhy se proto rozhodli přistoupit k novému bezpečnostnímu opatření. Spolu s průvodčím by ve vlacích měla jezdit dvoučlenná hlídka. „Předpokládáme, že pokud by tato bezpečnostní služba ve vlacích nebyla, počet útoků na naše zaměstnance by byl ještě vyšší,“ tvrdí mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Plán železničního dopravce počítá s tím, že ochranka by jezdila především v nočních spojích či ve vlacích, které pravidelně převážejí návštěvníky diskoték. Samozřejmostí jsou také vlaky po rizikových sportovních utkáních a v příměstské dopravě. Zde bývají konflikty s cestujícími nejčastější. Úkolem zaměstnanců agentury by tak v případě útoku bylo vysadit problematického cestujícího a do příjezdů policistů na něj dohlížet. Vlak se tudíž nemusí dále zdržovat. „Je to určitě příjemná zpráva pro cestující,“ říká Šťáhlavský.
Dráhy už tento systém loni testovali. Dvoučlenné hlídky jezdily v příměstských vlacích a v mezinárodních expresech, také dohlížely na pořádek asi na osmi desítkách nádraží. Celkem agentura v době pilotního provozu evidovala téměr 1 200 zásahů. „V některých lokalitách se podařilo například vytlačit z nádraží bezdomovce, osoby drogově závislé a podobně,“ uvedl mluvčí.
Šance pouze pro velké agentury
Spekuluje se, že celou zakázku by mohly získat dvě agentury. Jedna by hlídkovala v Čechách a druhá na Moravě. Ve hře je ale i varianta jen s jedním vítězem. Stínový ministr vnitra Jeroným Tejc (ČSSD) však způsob výběrového řízení kritizuje a obává se, že z bezpečnosti ve vlacích budou těžit pouze velké agentury. „Je tady snaha privatizovat to, co má zajišťovat policie,“ tvrdí Tejc. ČD se již nechaly slyšet, že hodlají vybrat agenturu, která by byla v Česku schopna působit celoplošně. Jejím úkolem bude operativně zasahovat na různých nádražích podle bezpečnostní situace.
Poslanec Tejc zároveň naznačil, že na plánu Českých drah by mohla vydělat bezpečnostní agentura ABL, kterou donedávna vlastnil ministr dopravy Vít Bárta (VV). Ten to však rezolutně popírá. „Znovu upozorňuji jak pana Tejce, tak veřejnost, že společnost ABL se v žádném případě takovýchto aktivit účastnit nebude,“ prohlásil Bárta. Se svým bratrem Matějem Bártou, který od něj společnost minulý rok převzal, údajně uzavřel dohodu o tom, že ABL se zakázek v rezortech Věcí veřejných účastnit nebude.