Bárta: Naše dálnice jsou jednoznačně ty dražší

Praha - Vít Bárta při nástupu do své funkce striktně utnul peníze na dopravní stavby, odvolal šéfa Ředitelství silnic a dálnic a v neposlední řadě vytáhl do boje proti spojení ředitelství s politickým zákulisím. Podle něj je ale velmi náročné najít skutečného viníka pochybení, jak uvedl ve středečním Hyde Parku ČT24. Další důležité téma, které má ministerstvo dopravy momentálně na stole, se týká předražených dálnic. Bárta proto plánuje přetvoření stavebního zákona a celkovou změnu podmínek, za kterých se bude schvalovat výstavba pozemních komunikací. Zároveň chce za všech okolností snížit kamionovou tranzitní dopravu i za cenu toho, že zavede mýtné na vybraných silnicích druhé a třetí třídy.

Jak informoval v nedělních Otázkách Václava Moravce, Vít Bárta podává trestní oznámení na zaměstnance Ředitelství silnic a dálnic: „Mám informace o tom, že od těchto zaměstnanců vedou cestičky do politického prostředí až ke jménům pana Oulického a “pánů kmotrů„. V současné době se trestní oznámení stále připravuje,“ doplnil ministr. Zároveň trvá na tom, že stihne toto oznámení podat do pátku. Odmítá ale, že by chtěl podávat trestní oznámení i proti Petru Bendovi či Patriku Oulickému. „Chci sledovat linii svých podřízených a pevně doufám, že vyšetřování bude důsledné a půjde ne k těm, kteří konali, ale k těm, kteří to vymýšleli.“

Kdo je viníkem konkrétních pochybení?

Hyde Park ČT24 (zdroj: ČT24)

Pokud se rozváží ruce policii ve vyšetřování, bude hledání odpovědnosti mnohem lehčí, míní Bárta. Nyní není příliš snadné nalézt viníka pochybení, která se dějí či děla na ministerstvu dopravy: „Musíme začít u konkrétních míst, kde máme nějakou hmatatelnou stopu. Najít toho, kdo pochybení způsobil, abychom prokázali, že bylo úmyslné, je velmi obtížná záležitost.“ Zároveň si Bárta podle svých slov dokáže představit, že ministerstvo dopravy k mnoha pochybením jednoduše nemělo nutné informace, protože neznalo danou problematiku na regionální úrovni.

Mnohé diskuze se zabývají nadměrnou tranzitní dopravou ve městech, kde se kamiony chtějí vyhnout placeným úsekům dálnic. V nové „superkoncepci“ ministerstva dopravy by měla být právě tranzitní doprava maximálně omezená. Mýtný systém by měl sloužit jako určitý sankční mechanismus, který pomůže v regulaci silniční dopravy. „Snažíme se dostat maximum nákladní dopravy na železnici. To je i jeden z důvodů, proč v tomto roce zvyšujeme mýtné o 25 procent a v dalším roce o dalších 25 procent. Dále připravujeme rozšíření mýtného systému nejen na všechny komunikace první třídy, ale i na vybrané komunikace druhé, dokonce i třetí třídy,“ uvedl Bárta.

Dá se stavět levněji

V některých statistikách můžeme najít informace o tom, že dálnice v České republice se staví mnohem dráž než v ostatních evropských zemích. Toto tvrzení je nicméně podle Bárty zavádějící: „Existuje celá řada nástrojů, jak můžete spočítat cenu jednoho kilometru dálnice. Kilometr dálnice nespočítáte průměrně. Most, tunel či úprava v krajině znamená velké náklady navíc.“ Ministr zároveň upozorňuje na velkorysost plánů svých předchůdců a na to, jakým způsobem byly dálnice projektovány. „Velká poptávka vyvolala neúměrný růst cen. Naše dálnice jsou jednoznačně ty dražší.“

Bárta také připomněl, že ministerstvo připravuje změnu stavebního zákona a celkovou změnu podmínek, za kterých se bude schvalovat výstavba pozemních komunikací. Například dostavba posledních kilometrů dálnice do Hradce Králové je stále žhavým tématem. „Na celé záležitosti pracují nejen úředníci ministerstva dopravy, ale i některých dalších státních institucí,“ potvrdil Bárta. Za pár týdnů bude podle něj zjevné, z jakého důvodu bylo zapotřebí angažovat i úředníky z jiných rezortů.