Alfa Romeo přežila dvě světové války, její auta jsou nezaměnitelná

Milán – Italský podnikatel Ugo Stella přejmenoval 24. června 1910 svoji továrnu, kde po čtyři roky vyráběl licencovaná francouzská auta Darracq, na A. L. F. A. Netušil, že tak položil základ nejtradičnější italské automobilky, která se i po století zabývala výrobou sportovních vozů. Název továrny se později rozšířil na Alfa Romeo, ještě širší vliv měly značky, které vznikly jako odbočky Alfy – zejména Ferrari.

Firma A. L. F. A. (Lombardská továrna na výrobu automobilů, italsky Anonima Lombarda Fabbrica Automobili) se od počátku soustředila na automobilový sport, a tak rok po zahájení výroby přihlásila svůj první model 24 HP do slavného závodu Targa Florio. Během první světové války se A. L. F. A. musela přeorientovat na zbrojní výrobu, právě tehdy však byly položeny základy jejího budoucího rozmachu. Jako šéfinženýr totiž do továrny přišel Nicola Romeo, který ji po válce převzal. Jeho jméno také přibylo do názvu značky.

Od prvních úspěchů do státního vlatnictví

V roce 1920 se vozy Alfa Romeo opět zúčastnily závodu Targa Florio a to s velkým úspěchem – Enzo Ferrari dojel na druhém místě. O tři roky později už alfy závod opanovaly, když obsadily první, druhé a čtvrté místo. V roce 1925 zvítězila Alfa Romeo také ve světovém poháru závodních automobilů, kde naplno vynikl manažerský talent dřívějšího pilota Ferrariho. V ekonomické kondici se značka udržovala prodejem silničních vozů sportovního vzhledu a vlastností, avšak po odchodu Nicoly Romea v roce 1928 se ukázalo, že to nestačí. O rok později z firmy odešel i Ferrari, jenž založil vlastní tým Scuderia Ferrari. Jeho závodníci sice stále jezdili s alfami, ale nikoli už pro mateřskou značku (automobilka Ferrari vznikla až v roce 1948).

Na přelomu 20. a 30. let se Alfa Romeo dostala do velmi špatné situace, před zánikem ji zachránila až italská vláda, která firmu v roce 1932 koupila. V první polovině 30. let se tovární tým Alfy stáhl ze závodů, vozy Alfa Romeo nejenom používal, ale i stavěl Ferrari. S Ferrariho alfami 30. let byl neodmyslitelně spojen slavný Tazio Nuvolari, kterého přitom šéf týmu zprvu odmítl. Před druhou světovou válkou došlo k roztržce Ferrariho s Alfou, která obnovila svůj tovární tým a Scuderii Ferrari do něj chtěla začlenit.

Poté, co Mussoliniho stát získal firmu Alfu Romeo, začala automobilka vedle sportovních vozů stavět také velké limuzíny. Šlo o kusovou produkci na zakázku.

Hegemon formule 1 brzy odešel

Druhá světová válka značce opět nepřála. Výroba ustala a část továrny poničily nálety. Ve druhé polovině 40. let se tak firma musela soustředit především na obnovu svého zázemí. Do závodů nasazovala vozy předválečné konstrukce, přesto s nimi zaznamenala pozoruhodné úspěchy.

V roce 1950 ž vozy Alfa Romeo stály na startu Velké ceny Velké Británie, která zahájila první ročník mistrovství světa formule 1. Alfy vyhrály ve všech závodech a Giuseppe Farina získal titul mistra světa. V dalším roce získal Juan Manuel Fangio pro Alfu Romeo druhý titul, ale hegemonii milánského týmu již narušovaly vozy Ferrari.

V dalších letech se již tovární tým šampionátu neúčastnil. V 60. a 70. letech dodávala Alfa motory několika týmům, které však nepatřily ke špičce formule 1. V první polovině 80. let se dokonce neúspěšně pokusila o návrat s vlastním týmem.

Ze státní firmy je zase soukromá

Na konci 70. let se Alfa Romeo opět dostala do finančních problémů. Tentokrát bylo jejich řešení docela opačné než ve 30. letech, takže putovala ze státních rukou do soukromého vlastnictví. Značku koupil Fiat, v jehož koncernu stanula po boku Ferrari, ale také Lancie a později Maseratti. Protože luxusní a drahé sportovní vozy jsou odjakživa doménou Ferrari a na běžnou produkci založenou na malých a levných vozítkách má ve svém portfoliu Fiat, Alfa Romeo s Lancií – svého času spojené – byly postaveny do půli cesty.

V té době se Alfa již dlouho soustředila hlavně na výrobu cestovních vozů, v 50. a 60. letech slavila úspěchy s Alfettou a Giuliettou, později také se Spiderem. Charakter jejích automobilů však byl postupem let stále méně sportovní. Zejména po začlenění do koncernu Fiat začala Alfa Romeo vyrábět vozy pro běžné každodenní použití, které jsou ovšem nezaměnitelné svým designem s také svými sportovnějšími jízdními vlastnostmi.

Praktičnost současných vozů ostatně prokázala hned dvakrát i anketa Auto roku. Model Alfa Romeo 156 v ní zvítězil v roce 1998, o tři roky později získala cenu i Alfa 147.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Na severu Čech platila výstraha před ledovkou

Na severu Čech se mohla v sobotu večer při mrznoucím mrholení nebo dešti tvořit slabá ledovka. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ten varoval před úrazy a komplikacemi v dopravě. Během noci na neděli má riziko mrznoucích srážek pominout.
včeraAktualizovánopřed 3 hhodinami

Lidé po Vánocích vyrazili za sportem. Nejen na hory, ale i do měst

Mnozí lidé volné dny využívají k aktivnímu odpočinku – a to nejen na horách, ale i ve městech. Třeba v Praze zájemci už po sedmnácté využívají akci Týden sportu zdarma. Vybírat mohou ze čtyř desítek možností, mezi nimiž nechybí plavání, tenis nebo tanec. Organizátoři doporučují si místo rezervovat. V Ostravě je pak bezplatně přístupné Vánoční kluziště a v Brně mají zase k dispozici Masarykův okruh běžci i pěší.
před 3 hhodinami

Od ledna stoupnou živnostníkům odvody, vzrostou i daně z tabáku a alkoholu

Daňové změny a úprava odvodů od ledna dopadnou hlavně na živnostníky. Minimální sociální odvody se jim mají dočasně zvýšit o 960 korun a zdravotní o zhruba 160 korun měsíčně. Důvodem je především úsporný balíček, který v minulém volebním období prosadil kabinet Petra Fialy (ODS). Koalice ANO, SPD a Motoristů chce růst poslaneckým návrhem zpomalit se zpětnou platností. Od ledna platí také změny u paušální daně a vzroste i spotřební daň na tabák a alkohol.
před 5 hhodinami

Hasiči měli o Vánocích přes tisíc zásahů. V meziročním srovnání jde o nadprůměr

Hasiči v tuzemsku měli o Vánocích 1163 výjezdů, z toho 178 bylo k požárům. Podle počtu událostí tak byly letošní svátky mírně nadprůměrné, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová. Nejvíce práce měli hasiči na Štědrý den, kdy bylo zásahů 515. Některé požáry během svátků přitom způsobily mnohamilionové škody.
před 16 hhodinami

Cihlář, Hrůša, Ledecká. Češi, kteří v roce 2025 uspěli ve světě

Věda, hudba či sport patří mezi obory, v nichž Češi uspěli ve světě v roce 2025. A to například díky vědci Tomáši Cihlářovi či dirigentovi Jakubu Hrůšovi.
před 19 hhodinami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
26. 12. 2025

Nákup a provoz F-35 projdou koaličním auditem, řekla Schillerová

Smlouvy na nákup a provoz 24 nadzvukových letounů F-35 za zhruba 150 miliard i dosavadní platby projdou koaličním auditem. ČT to sdělila vicepremiérka a ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Reagovala tím i na ministra obrany a jeho slova ze sociálních sítí SPD. Jaromír Zůna řekl, že jeho resort udělá analýzu i s možností výpovědi smlouvy. S tou ale hnutí ANO nesouhlasí. Další z vicepremiérů Karel Havlíček (ANO) už dřív řekl, že nákup F-35 je rozhodnutou věcí.
26. 12. 2025

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
26. 12. 2025
Načítání...