Alfa Romeo přežila dvě světové války, její auta jsou nezaměnitelná

Milán – Italský podnikatel Ugo Stella přejmenoval 24. června 1910 svoji továrnu, kde po čtyři roky vyráběl licencovaná francouzská auta Darracq, na A. L. F. A. Netušil, že tak položil základ nejtradičnější italské automobilky, která se i po století zabývala výrobou sportovních vozů. Název továrny se později rozšířil na Alfa Romeo, ještě širší vliv měly značky, které vznikly jako odbočky Alfy – zejména Ferrari.

Firma A. L. F. A. (Lombardská továrna na výrobu automobilů, italsky Anonima Lombarda Fabbrica Automobili) se od počátku soustředila na automobilový sport, a tak rok po zahájení výroby přihlásila svůj první model 24 HP do slavného závodu Targa Florio. Během první světové války se A. L. F. A. musela přeorientovat na zbrojní výrobu, právě tehdy však byly položeny základy jejího budoucího rozmachu. Jako šéfinženýr totiž do továrny přišel Nicola Romeo, který ji po válce převzal. Jeho jméno také přibylo do názvu značky.

Od prvních úspěchů do státního vlatnictví

V roce 1920 se vozy Alfa Romeo opět zúčastnily závodu Targa Florio a to s velkým úspěchem – Enzo Ferrari dojel na druhém místě. O tři roky později už alfy závod opanovaly, když obsadily první, druhé a čtvrté místo. V roce 1925 zvítězila Alfa Romeo také ve světovém poháru závodních automobilů, kde naplno vynikl manažerský talent dřívějšího pilota Ferrariho. V ekonomické kondici se značka udržovala prodejem silničních vozů sportovního vzhledu a vlastností, avšak po odchodu Nicoly Romea v roce 1928 se ukázalo, že to nestačí. O rok později z firmy odešel i Ferrari, jenž založil vlastní tým Scuderia Ferrari. Jeho závodníci sice stále jezdili s alfami, ale nikoli už pro mateřskou značku (automobilka Ferrari vznikla až v roce 1948).

Na přelomu 20. a 30. let se Alfa Romeo dostala do velmi špatné situace, před zánikem ji zachránila až italská vláda, která firmu v roce 1932 koupila. V první polovině 30. let se tovární tým Alfy stáhl ze závodů, vozy Alfa Romeo nejenom používal, ale i stavěl Ferrari. S Ferrariho alfami 30. let byl neodmyslitelně spojen slavný Tazio Nuvolari, kterého přitom šéf týmu zprvu odmítl. Před druhou světovou válkou došlo k roztržce Ferrariho s Alfou, která obnovila svůj tovární tým a Scuderii Ferrari do něj chtěla začlenit.

Poté, co Mussoliniho stát získal firmu Alfu Romeo, začala automobilka vedle sportovních vozů stavět také velké limuzíny. Šlo o kusovou produkci na zakázku.

Hegemon formule 1 brzy odešel

Druhá světová válka značce opět nepřála. Výroba ustala a část továrny poničily nálety. Ve druhé polovině 40. let se tak firma musela soustředit především na obnovu svého zázemí. Do závodů nasazovala vozy předválečné konstrukce, přesto s nimi zaznamenala pozoruhodné úspěchy.

V roce 1950 ž vozy Alfa Romeo stály na startu Velké ceny Velké Británie, která zahájila první ročník mistrovství světa formule 1. Alfy vyhrály ve všech závodech a Giuseppe Farina získal titul mistra světa. V dalším roce získal Juan Manuel Fangio pro Alfu Romeo druhý titul, ale hegemonii milánského týmu již narušovaly vozy Ferrari.

V dalších letech se již tovární tým šampionátu neúčastnil. V 60. a 70. letech dodávala Alfa motory několika týmům, které však nepatřily ke špičce formule 1. V první polovině 80. let se dokonce neúspěšně pokusila o návrat s vlastním týmem.

Ze státní firmy je zase soukromá

Na konci 70. let se Alfa Romeo opět dostala do finančních problémů. Tentokrát bylo jejich řešení docela opačné než ve 30. letech, takže putovala ze státních rukou do soukromého vlastnictví. Značku koupil Fiat, v jehož koncernu stanula po boku Ferrari, ale také Lancie a později Maseratti. Protože luxusní a drahé sportovní vozy jsou odjakživa doménou Ferrari a na běžnou produkci založenou na malých a levných vozítkách má ve svém portfoliu Fiat, Alfa Romeo s Lancií – svého času spojené – byly postaveny do půli cesty.

V té době se Alfa již dlouho soustředila hlavně na výrobu cestovních vozů, v 50. a 60. letech slavila úspěchy s Alfettou a Giuliettou, později také se Spiderem. Charakter jejích automobilů však byl postupem let stále méně sportovní. Zejména po začlenění do koncernu Fiat začala Alfa Romeo vyrábět vozy pro běžné každodenní použití, které jsou ovšem nezaměnitelné svým designem s také svými sportovnějšími jízdními vlastnostmi.

Praktičnost současných vozů ostatně prokázala hned dvakrát i anketa Auto roku. Model Alfa Romeo 156 v ní zvítězil v roce 1998, o tři roky později získala cenu i Alfa 147.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Letošní rozpočet směřuje k překročení naplánovaného schodku

Stát letos velmi pravděpodobně nedodrží schodek rozpočtu, který předchozí vláda naplánovala na 241 miliard korun. Deficit byl totiž už před vánočními svátky téměř 275 miliard. Z nejnovějších dat ministerstva financí to zjistila ČT. S dodržením plánovaného schodku už nepočítá ani nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) ani nejsilnější opoziční strana ODS, ze které je předchozí šéf resortu.
před 9 hhodinami

Soud poslal zápasníka Vémolu a další dva obviněné do vazby

Zápasník Karel „Karlos“ Vémola, který čelí obvinění z organizované drogové trestné činnosti, půjde do vazby. Rozhodl o tom Obvodní soud pro Prahu 7. Do vazby poslal i další dva obviněné, sdělili mluvčí policejní Národní protidrogové centrály Lucie Šmoldasová a pražského městského státního zastupitelství Aleš Cimbala. Obviněným hrozí až osmnáct let vězení.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Po nehodě vrtulníku zemřeli poblíž Kilimandžára dva Češi

Poblíž Kilimandžára zemřeli ve středu dva čeští občané. Informaci místních médií potvrdil mluvčí českého ministerstva zahraničí Daniel Drake. Podle serveru Tanzania Times u nejvyšší africké hory havaroval vrtulník, nehodu nepřežil nikdo z pasažérů.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Benzin je nejlevnější za více než čtyři roky

Benzin v Česku je nyní nejlevnější za více než čtyři roky. Od minulého týdne cena Naturalu 95 klesla o 41 haléřů na průměrných 33,35 koruny za litr. Nižší byla naposledy v červenci 2021. O více než čtyřicet haléřů zlevnila za týden také nafta, prodává se v průměru za 32,62 koruny za litr. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje.
před 16 hhodinami

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přes třicet milionů korun, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Víkend v Česku má být slunečný s teplotami kolem bodu mrazu

Nadcházející víkend v Česku má být většinou slunečný, s výjimkou jihozápadních Čech a Slezska. Teploty se mají udržet kolem bodu mrazu nebo lehce nad ním. Srážky meteorologové nečekají, sněžit může do neděle jen slabě na severu a severovýchodě země. Vyplývá to z informací na webu a facebooku Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ). Od příštího týdne se má výrazně ochladit, častější bude na začátku nového roku nejspíš také sněžení.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Věčné chemikálie vymizí z obalů i oblečení. Důvodem jsou zdravotní rizika

Potravinové obaly, nepromokavé oblečení a nebo impregnační spreje. Všech těchto výrobků se bude brzy týkat zákaz takzvaných „věčných chemikálií“. Ten začne platit příští rok a zavádí harmonogram, kdy by první výrobky s těmito chemikáliemi měly mizet z trhu. Důvodem zákazu jsou zdravotní rizika, která tato skupina chemikálií přináší.
před 22 hhodinami

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
24. 12. 2025Aktualizováno24. 12. 2025
Načítání...