Ostrava/Praha – Motorové rychlíky Ostrava–Opava–Olomouc mohou zůstat Českým drahám ještě nějaký čas. Ministerstvo dopravy zamítlo odvolání konsorcia společností Arriva vlaky a Transcentrum Bus proti vyřazení z tendru, který měl rozhodnout, kdo bude rychlíky provozovat od prosince 2014. Arriva se ještě může obrátit na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Neučiní-li tak nebo ÚOHS potvrdí její vyřazení, zůstane v soutěži jediný uchazeč, firma RegioJet. V tom případě bude ministerstvo muset tendr zrušit.
Z Ostravy do Olomouce i nadále s ČD? Ministerstvo zamítlo odvolání Arrivy
Když ministerstvo dopravy připravovalo tendr na provoz rychlíkové linky R27 Ostrava–Opava–Olomouc, stanovilo přísné podmínky. Kvůli náročným požadavkům na vozidla se nepřihlásily České dráhy, které nesehnaly potřebné nové motoráky, další podmínky se obrátily proti společnosti Arriva vlaky. Ministerstvo chtělo, aby v představenstvu účastníků tendru byli alespoň dva s licencí k provozování drážní dopravy. Ukázalo se však, že ve vedení Arrivy je pouze jeden takový člověk.
Proti vyřazení z tendru se sice Arriva odvolala, mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold však dnes oznámil, že úřad odvolání zamítl. Společnost se nyní může do deseti dnů obrátit na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. „Počkáme, jaké další právní kroky nyní účastník udělá,“ uvedl Neřold.
V případě, že se Arriva na ÚOHS neobrátí nebo ten potvrdí rozhodnutí ministerstva, soutěž patrně skončí. Zůstane v ní už pouze RegioJet, soutěž přitom nemůže pokračovat, je-li v ní jediná nabídka.
Paradoxně právě ustanovení, které nařizuje zrušit soutěž, je-li v ní pouze jediná nabídka, zamezilo účasti Českých drah v tendru – do jejich soutěže na nové motoráky se přihlásila pouze polská Pesa. Případné zrušení státní soutěže jim tak nakonec může zajistit nějaký čas na této rychlíkové lince navíc.
Ačkoli ministerstvo hovořilo o soutěži na linku R27 jako o pilotním projektu liberalizace dálkové dopravy, její případné zrušení by podle mluvčího Neřolda neznamenalo, že by nezačaly další tendry. „Liberalizace dálkové železniční dopravy tímto zdržením nekončí. Uvidíme, jaký bude další právní vývoj u této soutěže. Ministerstvo zároveň začne připravovat tendry na další vybrané tratě,“ uvedl Neřold. Na obzoru jsou další dvě soutěže, jejich výsledky by se měly v provozu projevit také od jízdního řádu pro období 2015/2016. Tentokrát půjde o rychlíkové spojení na elektrizovaných hlavních tratích – z Prahy přes Ústí nad Labem do Chebu (linka R5) a z Prahy do Děčína (R20).