Vlárský průsmyk - Stovky lidí se včera na pomezí Moravy a Uher vrátily do čtyřicátých let. Navzdory nepříznivému deštivému počasí se sešli proto, aby se projeli historickým vlakem hlubokým údolím řeky Vláry pod svahy Bílých Karpat. Jednu z nejčlenitějších a také nejkrásnějších tuzemských železničních tratí, která byla po desítky let tradiční spojnicí jižní Moravy a středního Slovenska, zdolávaly historické rychlíkové vagóny tažené hned dvěma parními lokomotivami.
Vlárský průsmyk z okénka historického vlaku
Zvlněnou valašskou krajinu společně zdolávaly lokomotivy s poetickými jmény Albatros a Rosnička. Zanedlouho obě oslaví šedesáté narozeniny, přestože už měly být dávno ve šrotu. Zachránila je parta nadšenců – jejich opětovné zprovoznění trvalo 25 let. Přesto jsou obě podle strojvedoucího Václava Dostála v nejlepší formě: „Rychlost týhletý mašiny je 120 km/h, tady je ale bohužel omezená traťová rychlost na 70 km/h.
Trať do Vlárského průsmyku ležícím přímo na česko-slovenské hranici byla postavena už v roce 1888, ve své době to byla klíčová trasa. Spojovala Brno, Veselí nad Moravou a Trienčanskou Teplou. Postupem času její původní funkci převzaly novější tratě. Modernizace ji zatím minula, o to větším zážitkem pak je jízda neporušenou bělokarpatskou přírodou. „Je to trať náročná právě v úseku od Bojkovic do Slavičína, kde překonává svůj nejvyšší bod v Pitíně a tam bychom tenhle vlak s jednou lokomotivou asi těžko zvládli,” vysvětluje přítomnost dvou lokomotiv zaměstnanec Českých drah Martin Šůstal.
Velkou část cestujících tvořili pamětníci, kteří tudy jezdili až na Slovensko. Společně si tak připomněli slavnější roky této staré tratě. Pro ty, kteří tudy jeli poprvé, byla velkým zážitkem zastávka ve stanici Bylnice. V následující stanici Vlárský průsmyk totiž nepřijímají lokomotivu tzv.uhlím napřed, a tak tu Rosnička musela využít mechanickou točnu.
Historický vlak se do Vlárského průsmyku vrátí zase 5. května. Tentokrát u příležitosti otevírání hradu Brumov.