Třinec - Od příštího školního roku bez druhého stupně. Záměr třinecké radnice pořádně rozzlobil rodiče dětí ze Základní školy Kaštanová. Podle města tam chodí málo žáků. To ale učitelům i rodičům vyhovuje – na školu totiž chodí i děti s vývojovými a zdravotními poruchami. A ty podle psychiatrů potřebují individuálnější přístup.
Učitelé i rodiče bojují za záchranu druhého stupně
Desetiletý Rosťa je napojený na přístroj, který mu do těla dodává umělou výživu. Do školy chodí jen několik dnů v týdnu. Má ji naštěstí jen kousek od domu. Teď ale hrozí, že na druhý stupeň ho budou muset rodiče dovážet jinam. „Vzhledem ke zdravotnímu stavu si nedovedu představit, že bychom dojížděli někde na jinou školu, nebo ho začlenili do jiného kolektivu,“ říká jeho otec. Podobný problém řeší i Anna Otrubová. Její syn trpí hyperaktivitou. Potřebuje individuální přístup. Ten ale na jiných třineckých školách, kde je ve třídě více žáků, není možný. „Naše škola má velké množství integrovaných žáků, kteří mají nějakou vývojovou poruchu. Běžný počet těchto dětí na školách je kolem 6 procent, my jich máme kolem 20 procent,“ uvedla učitelka 6. třídy Petra Hnátková. Na druhý stupeň tady dochází 43 dětí. Podle učitelů, rodičů i žáků je to velké plus, město má ale jiný názor. „Ministerstvo školství už v zimě nastavilo model financování regionálního školství. Podle tohoto modelu by stát nezaplatil pedagogy. Město by muselo doplácet,“ tvrdí místostarostka Milada Hejmejová.
Školská rada se ale brání: současný ministr Dobešovu reformu pozastavil. „Současný stav financování zůstává takový, jako byl před návrhem pana Dobeše. Tudíž není důvod, aby město rušilo 2. stupeň,“ myslí si předseda školské rady Radim Byrtus. Se zrušením druhého stupně se nehodlá smířit většina rodičů. Nebrání se ani možným protestům přímo na radnici.