Syn ať klidně hraje na housle, říká úspěšný závodník

Brno - Povedenou sezónu má za sebou brněnský jezdec Michal Pavlík. Kromě zisku dvou třetích míst na závodech italského a francouzského šampionátu už podruhé v řadě obhájil loňské vítězství v prestižním britském seriálu Morgan Challenge.

Bravurní krotitel britských elegánů

Z deseti závodů prestižního Morgan Challenge jste dokázal vyhrát hned polovinu, jednou jste skončil třetí, stavíte některá vítězství nad ta ostatní?

Nejvíc si cením výhry ve Snettertonu. V tu chvíli, kdy jsem jako první projel cílovou rovinku, jsem už věděl, že se mi podařilo obhájit loňské prvenství.

V Morgan Challenge jste startoval ve třídě do 2000 ccm, všechny podniky jste odjel s britským elegánem, který má pod kapotou jen sto šedesát koní. Obával jste se, že tento rozdíl ohrozí obhajobu loňského vítězství?

Oproti loňskému roku se konkurence v mé třídě určitě zvýšila. Samozřejmě že hlavní roli hrál fakt, že se v ní nově objevilo několik dalších dvoulitrových aut, která mají možnost použít širší pneumatiky. Ten boj byl potom mnohem větší než vloni.

Rozhovor s Michalem Pavlíkem (zdroj: ČT24)

Dva závody – Donington a Silverstone GP - jste vynechal kvůli narození syna Alfreda, stejný počet podniků jste také nedokončil.

Kvalifikaci v Oulton Parku jsem jel za deště, špatně jsem vyhodnotil situaci, a místo abych zajel do boxu, rozhodl jsem se absolvovat ještě další dvě kola. Dopadlo to tak, že jsem to napálil do svodidel. Došlo k poškození drobných dílů, ale nebylo možné vůz do startu hlavního závodu opravit. Při druhém nedokončeném podniku v Thruxtonu jsem ve třetím kole při předjíždění najel na obrubník, auto skočilo a rozepnula se západka držící kryt motoru, s tím nešlo pokračovat dál. Šlo o technickou závadu, která se stane jednou za sto let. Pravda je, že kdybych tyto dva závody dokončil, tak jsem v absolutním pořadí nemusel být pátý, ale klidně o dvě příčky výš.

Italská premiéra

Máte za sebou i premiérový start s nově restaurovaným morganem +8 Roadsport v italském okruhovém šampionátu historických vozů. Jak se vám na jihu dařilo?

V posledních třech závodech šlo hlavně o to vyzkoušet, jak je nový vůz připraven a jestli vůbec může obstát v konkurenci. Přes několik technických problémů se nám ve Varanu podařilo dojet na třetím místě, což považuji za maximální úspěch. Na spíše motokárové trati jsme totiž nemohli úplně využít potenciál auta, které je určeno spíše na rovnější povrchy. Důležité je, že jsme objevili ještě technické nedostatky, které ještě stále řešíme, a proto jsme už nenastoupili v Imole a ve Vallelunze. Na začátku sezóny 2012, tedy na první jarní závod Campionato Italiano Auto Storiche, by už tento vůz měl být kompletně připraven.

  • Michal Pavlík na závodu v Brands Hatch zdroj: http://mp-morgan-racing.eu http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/32/3116/311564.jpg
  • Dva závody Pavlík vynechal kvůli narození syna zdroj: http://mp-morgan-racing.eu http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/32/3116/311574.jpg
  • Michal Pavlík na závodu v Brands Hatch zdroj: http://mp-morgan-racing.eu http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/32/3116/311565.jpg
  • S tímto modelem závodil Pavlík dříve zdroj: http://mp-morgan-racing.eu http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/32/3116/311576.jpg

Boj se zelenou příšerou

S vaším britským partnerem Richardem Thornem jste byl pozván i na dva závody francouzského historického šampionátu. Jak jste s jeho dvoulitrovým morganem +4 z roku 1954 dopadli?

Na městském okruhu v Pau jsme skončili nad naše očekávání na bronzové příčce. Přitom jsme i v naší třídě měli jedno z nejslabších aut a musím přiznat, že první tři kola tréninku pro mě v Richardově autě nebyla jednoduchá. Z tohoto závodu jsem si ale odnesl hlavně nezapomenutelný zážitek, protože šlo o mou premiéru na městském okruhu a trať je až na chybějící moře a přístav podobná okruhu v Monte Carlu. Jsou tam kopečky, obrubníky, vysoká svodidla, rád bych se tam někdy vrátil ještě se silnějším vozem. Podzimní závod na okruhu Paul Ricard nám překazil technický problém už ve volném tréninku, kdy šest kol odjel jenom Richard.

To jste jel 1600 km, abyste okruh ani nevyzkoušel?

To se mi právě také honilo hlavou, ale naštěstí jsem si trať projel alespoň v tréninku za volantem exotického britského vozu Jowett Jupiter. To byla obrovská zkušenost, jde o auto s rovnou podlahou, sedadlem napřímo, autobusovým volantem, a nejvíc jsem bojoval s řadící pákou, která je pod volantem a ještě k tomu na levou ruku. Po prvních ujetých metrech jsem přemýšlel, jestli má vystoupit, ale nakonec jsem s tou zelenou příšerou odjel deset kol.

Michal Pavlík

Brněnský automobilový jezdec se narodil 26. 1. 1969. Kromě Morgan Challenge, kde letos obhájil vítězství z minulé sezóny, závodí i v seriálu MP Prototipi corse. Povoláním je obchodník, mimo automobilových závodů rád tráví volný čas s rodinou, joggingem nebo s dobrým doutníkem. Svoji závodnickou kariéru v posledních letech spojil především s tradiční britskou značkou Morgan, kdy jezdí hlavně s auty stáje Richarda Thorna. 

Do třetice všeho dobrého

S jakými plány se chystáte na další sezónu, budete chtít opět ve vaší třídě obhájit primát v Morgan Challenge, ve kterém by se poprvé od roku 2004 měl jet jeden podnik i mimo území Velké Británie, opět v nizozemském Assenu?

Britský seriál určitě nevynechám, ale tentokrát chci startovat se silnějším vozem ve skupině B, protože jezdit stále se šestnáctistovkou v konkurenci silnějších modelů by už byl problém. Půjde o morgan Roadster s třílitrovým motorem, který mám ale v plánu do roku 2013 ještě vyměnit za vůz skupiny F, což je model +8 Roadsport. Tento model musím nejprve ale někde objevit a pak ho závodně upravit. Navíc si nechci nechat ujít ani italský šampionát, kde se jezdí asi sedm sprintových závodů a dva vytrvalostní, na kterých se střídají dva jezdci. Tady ale budu muset hledat spolujezdce, v úvahu připadá Keith Ahlers, Richard Thorn, Tony Rivers nebo Tomáš Kučera.

Tým Richarda Thorna už několik let startuje i na prestižním závodě Le Mans Classic, kdy uvidíme na této vrcholové akci startovat i vás?

Příští rok plánuje tým startovat v Le Mans se třemi vozy, z toho dva by měly být morgany. Bylo mi nabídnuto, zda bych o to měl zájem, že se s mým jménem počítá. Já to zatím beru jen jako sen a velkou výzvu.

Neláká vás představit se i na domácím okruhu?

Abych řekl pravdu, tak ani ne. Jedinou možností by bylo startovat s autem ve skupině B, technicky by ho ale stejně na českých závodech asi neakceptovali. Navíc jeden podnik vyjde v Anglii se vším na 1200 až 1500 liber. To jsou často levnější náklady než u nás.

Letos jste se kromě závodních úspěchů radoval i z narození mužského potomka, myslíte si, že bude syn pokračovat ve vašich automobilových šlépějích?

Těžko říct, jestli automobilový závodník bude pro Alfreda to vysněné, co bude chtít dělat. To ukáže až čas. Třeba bude chtít raději hrát na housle. Já jsem v dětském věku také nikdy nesnil o tom, že budu jezdit v autech. To byla shoda náhod, takže bránit mu určitě nebudu, ale tlačit ho do toho taky nechci.

Elegantní britská tradice

Morgan je tradiční britský výrobce luxusních sportovních vozů. S historií, dlouhou více než sto let, je nejstarší značkou, která je stále v držení původní rodiny majitelů. Výrobceklade důraz na historický vzhled automobilů, pod jejich kapotou jsou ale modernívýkonné motory, které se mohou směle měřit s konkurencí známějších značek. Velká část dílů na tato auta je stále vyráběna ručně, každý vůz je tak v podstatě jedinečný. Podle výrobce by automobil Morgan měl majiteli vydržet na celý život.