Revoluce v brněnském parkování: více omezení, snad více parkovacích míst

Brno - Parkovací zóny, mýtné v centru města a parkování před domem jen pro jedno, maximálně dvě auta na rodinu – zřejmě i taková pravidla budou do pěti let platit na území města Brna. Magistrát totiž chystá revoluci ve strategii parkování ve městě - tzv. generel parkování.

Podle statistik úředníků město už několikanásobně překročilo svoji kapacitu parkovacích míst. Jen v Brně je registrováno 80 000 vozidel, přitom každý den tam dojíždí desetitisíce dalších aut z okolí a každoroční nárůst počtu aut se projevuje nejvíce právě na nedostatku parkovacích míst. Auta proto stojí prakticky kdekoli, což způsobuje problémy zejména pro městskou hromadnou dopravu. „Nejzákladnější problém je nevůle dodržovat zákon číslo 361. Ten zákon jasně říká, kde může řidič zastavit, kde může stát. V zastávkách nebo za zastávkami parkují auta a pak je obrovský problém s průjezdem městské hromadné dopravy, vypočítává hlavní prohřešky řidičů vedoucí odboru dopravy Vladimír Bielko.

Největší problém má již tradičně centrální část města. Stačí si ale počkat na 18:00 hodinu a desetitisíce aut se přelijí zpět na sídliště. Nejhůře je na tom podle statistik úředníků Nový Lískovec a Vinohrady. S  novými klasickými parkovišti se ale kvůli nedostatku prostoru už rozhodně nedá počítat. „Musíme zachovat určité plochy zeleně a podobně, není možné, abychom skončili na betonovém městě. Takže samozřejmě to znamená hledat řešení ve formě parkovacích domů, park and rideu, tedy odstavování velkého množství vozidel ve větší vzdálenosti od centra“. Ladislav Macek, brněnský náměstek primátora pro technické záležitosti vidí také řešení v alternativních systémech parkování. „Ta další cesta, která bude muset nastat je parkování v podzemí, parkování v zakládacích automatizovaných systémech třeba u štítů domů.“

Kromě plánování alternativních parkovacích systémů bude ale podle dopravního odboru magistrátu nutné přistoupit i k restrikcím. Všichni Brňané se proto musí připravit i na to, že změny, které nový systém přinese budou nepohodlné. Vladimír Bielko předestírá možná řešení: „když začnu od toho nejhoršího, tedy nejméně populárního, což se už ve světě běžně používá – to je tzv. mýto ve městě a samozřejmě se už můžeme dostat do otázek tzv. rezidentního parkování“. Jinými slovy, Brno bude zřejmě zhruba do pěti let rozdělené podle čár na parkovištích, která budou označovat kdo může kde parkovat. Zvažuje se také omezení počtu aut na rodinu, která budou parkovat před domem zdarma, či za nižší poplatek. Za každé auto navíc, například firemní, bude muset majitel šáhnout hlouběji do kapsy.

Bez strategie se nedá stavět

Projektant, který by měl generel parkování vypracovat, se bude muset také zabývat otázkou, kde  by bylo možné vůbec parkovací domy, či podzemní garáže vybudovat. Doposud se totiž město nejprve rozhodlo, kde by chtělo parkoviště vybudovat a až při vyřizování stavebního povolení se najednou objevila spousta problémů. „Jedna věc je územní plán, který stanoví těmi svými barvičkami kde se postaví parkoviště, nebo kde by měla být nějaká dopravní stavba, ale přicházíme k tomu, že v momentě, kdy se v té lokalitě chce postavit nějaká dopravní stavba, tak to naráží na obtíže jednotlivých majitelů pozemků, jednotlivých majitelů staveb v okolní, takže ten generel by se měl zaměřit na reálnost jednotlivých řešení“, doplňuje Ladislav Macek. Právě taková situace teď nastala u dvou plánovaných městských projektů, které měly ulehčit přetíženému centru – podzemní parkoviště pod Janáčkovým divadlem a parkovací dům v Panenské ulici.


Parkoviště pod Janáčkovým divadlem? Snad až skončí hospodářská krize…

Léta plánované parkovací domy nebo podzemní garáže, které by odlehčily centru města totiž pronásleduje smůla. Například s podzemními garážemi pod Janáčkovým divadlem se v tuto chvíli vůbec nedá počítat. Na jedno parkovací místo totiž vyšly náklady kolem 1 milionu korun a pro investory je to v dnešní době zřejmě příliš vysoká částka. Když magistrát vyhlásil nabídkové řízení, přihlásila se jen firma Brno Parking a to zřejmě jen ze slušnosti, protože se jedná o městský podnik. Podmínky ani pro první kolo řízení ale Brno Parking nesplnilo, takže se řízení kompletně anulovalo a město bude muset počkat na příznivější dobu.

Parkovací dům v Panenské ulici? Až couvne ze svých požadavků hotel Internacional…

Svoji naději magistrát vkládal alespoň do svého druhého projektu - městského parkovacího domu na Panenské ulici. Dům měla postavit přímo městská firma Brno Parking. Archeologický průzkum místa už dávno skončil, jenže žádné stavební stroje zatím nepřijely a zřejmě hned tak nepřijedou. Projekt se totiž zasekl na územním řízení, tedy prvním stupni vyřizování stavebního povolení. Politici, kteří ještě před pár měsíci tvrdili, že parkovací dům bude do konce roku fungovat, už dnes žádné termíny raději neříkají a opatrně ukazují na sousední hotel. Ladislav Macek vysvětluje, kde je zřejmě příčina problému: „Stále ještě nebylo vydáno územní rozhodnutí, protože těch účastníků je hodně, například hotel Internacionál, který má dneska svoje parkoviště před hotelem. Jeho majitelé zřejmě nejsou nadšení z toho, že se jim v blízkosti bude stavět nějaký parkovací dům.“

Hotel Internacional je jediný účastník územního řízení, který se neustále staví proti stavbě. Několikrát se kvůli němu musel překreslovat plán příjezdové trasy. Původní dohoda s městem totiž byla taková, že se příjezdová cesta k parkovacímu domu rozšíří i na část pozemku hotelu. Ten měl na oplátku dostat několik parkovacích míst v domě. Jenže nároky hotelu se postupně navyšovaly, a tak nakonec musel projektant plán raději přepsat. Požadavky hotelu ale tímto neskončily. Projektant Petr Hrůša vypočítává další podmínky, které si hotel diktoval: „Tam byl požadavek internacionálu mít příjezd požárních vozidel a stěhování z panenské, což jsme znovu konzultovali s hasičským záchranným sborem – všechno je v pořádku, máme souhlasná stanoviska.“

Ředitel hotelu Internacional odmítl promluvit na kameru. Podle něj ale zvýšený provoz po příjezdové komunikaci k parkovacímu domu, která vede kolem Internacionálu bude narušovat chod hotelu.

Přes 10 milionů korun z obecní kasy pro hotel Internacional?

Podle architekta Petra Hrůši už chybí pro územní rozhodnutí skutečně jen dohoda mezi investorem – tedy městem – a hotelem, který má „svoje obchodní záměry, které ale nezná, protože je přesvědčený, že i hotelu by se sousedství parkovacího domu hodilo“. Za těmito obchodními záměry se tak zřejmě skrývá snaha zamezit vznik konkurenčního podniku. Hotel sám totiž provozuje vlastní parkoviště, kde se platí na hodinu 40 korun. Pokud by se vedle něj postavil městský parkovací dům, o část klientů by hotel určitě přišel. Tuto újmu by ale hotel podle informací z jednání s magistrátem snesl, pokud by dostal od města kompenzaci – a to výrazně více než 10 milionů korun.