Brno - Už po šesté získaly školy peníze na podporu projektu, který má děti dovést bezpečně do školy. Projekt je založen na práci s dětmi, které do mapek okolí školy vyznačují místa, kde se necítí bezpečně. Na základě souhrnné mapy problematických míst je zpracována dopravní studie navrhující opatření na zvýšení bezpečnosti v okolí školy. Tato studie pak slouží obci jako podklad pro další kroky, jejichž konečným cílem je realizace návrhů obsažených ve studii. Na jižní Moravě a na Zlínsku získalo peníze na podporu projektu celkem 5 škol, další pak dostaly příspěvek na pokračování projektu.
Projekt dovede děti bezpečně do škol
Podporu ve výši několika desítek tisíc korun získaly základní školy v Brně-Bystrci a v Brně-Chrlicích a škola v Dolních Loučkách. Ve Zlínském kraji by peníze měly pomoci bezpečně dovést děti do školy v Liptále a v Dolní Lhotě.
Základní škola v Chrlicích chce dotaci ve výši 80 tisíc korun využít na vybudování přechodu pro chodce na ulici Zámecké, kudy chodí děti do školy. Dosud je ulice zabezpečena jen dopravním značením na asfaltu. Kromě přechodu chtějí pro děti vybudovat místo pro bezpečné uložení jízdních škol, aby podpořili dojíždění do školy na kole.
Peníze pro školy rozděluje už šest let Nadace Partnerství na základě podaných projektů. Mezi prvními školami, které příspěvek získaly, byla ZŠ Horníkova v Brně-Líšni. Ta totiž stojí nedaleko rušné silnice a žákům tak při každodenní cestě do školy hrozí celá řada nebezpečí. Děti si nebezpečných míst v dopravě všimly lépe než projektanti dopravy. „Přechod je až za zastávkou a děti nebo učitelé si cestu zkrátí, bylo by lepší udělat přechod blíže,“ ukázala na jedno z kritických míst tehdejší žákyně 9. třídy Sára Nezdařilová.
Ani po letech přechod nezmizel
I po čtyřech letech ale přechod pro chodce, který děti kritizovaly, zůstává na původním místě. Celou situaci zkomplikovala výstavba na Horníkově ulici. „Až na zmiňovaný přechod se vše podařilo,“ říká ředitelka školy Olga Kšírová. Mimo jiné zmiňuje i uzamykatelnou místnost, kam děti mohou ukládat kola a koloběžky.
Škola se zapojila i do pokračovacího projektu, zaměřeného na své budoucí žáky. „U Mateřské školky Poláčkova chceme vybudovat dopravní hřiště. Děti naší školy píšou pohádky, které budou číst učitelky dětem ve školce při odpoledním klidu. Kromě toho chceme zapojit i rodiče, kteří vodí děti do školky, aby vypracovali plánek, kudy vodí děti do školky a kde vidí možná rizika,“ upřesňuje Hana Pokorná, která má projekt na starosti.
Na Horníkovu na zelenou
Projekt má za cíl zvýšit bezpečnost dětí při jejich cestách do a ze školy a podpořit udržitelné a zdravé způsoby dopravy do školy, jako je zejména chůze a jízda na kole. Projekt využívá spolupráce s dětmi, rodiči a zástupci veřejné správy i policie a posiluje tak občanské postoje i soudržnost obce. Základem projektu je mapování cest dětmi a rodiči, kterého využije pro své odborné návrhy dopravní projektant, jenž zpracuje dopravní studii. Na jejím základě se pak jedná s veřejnou správou města o realizaci navrhovaných opatření.