Ostrava má železniční muzeum, první výstavu věnuje báňské dráze

Ostrava – Nové železniční muzeum vzniklo na nádraží Ostrava-střed. Jeho tvůrci chtějí expozici věnovat vývoji železnice v ostravském regionu. Jak dokládá první výstava, v centru zájmu nebudou pouze veřejné dráhy, ale například také báňská železnice. Výstava se věnuje právě jejímu 150. výročí.

Nové ostravské železniční muzeum vybudovala skupina dobrovolníků, která je závislá na grantech a příspěvcích sponzorů. První výstava, kterou otevřeli, se věnuje ostravské báňské dráze. „Chtěli jsme lidem báňskou dráhu přiblížit. Vinula se mezi šachtami a byla určena pouze pro nákladní dopravu, proto to lidé moc neznají. Vedla z hlavního nádraží přes Ostravu-střed a dál na Michálkovice, Doubravu, Orlovou a tak dále,“ upozornil ředitel Železničního muzea moravskoslezského Vojtěch Hermann.

K vidění jsou historické železničářské stejnokroje a artefakty z 19. století. Nechybějí ani modely, ale především historické dokumenty. „Máme tady třeba výnosy císaře Františka Josefa I., které vydával pro celé Rakousko-Uhersko. Máme tady i originál dokumenty z roku 1835 nebo z roku 1836 včetně protokolu o pochůzce, když se připravovala trať koňské dráhy,“ popsal ředitel Hermann. Koňská dráha byla zárodkem pozdější báňské dráhy, vedla z vítkovických železáren na dnešní hlavní nádraží. Protokol zaznamenal výsledek pochůzky, při níž se vybírala trasa trati.

Základem expozice jsou dokumenty, které železniční muzeum získalo z pozůstalosti sběratele Leopolda Grofa. Další exponáty zapůjčila jiná muzea a společnost OKD.

Úvodní výstava skončí v únoru, muzeum tím ale nezanikne. Jeho tvůrci chtějí vytvořit stálou expozici, kterou budou tematické výstavy jen doplňovat. V plánu už je i další výstava, která se zřejmě bude věnovat trati ze Suché do Českého Těšína, která bude mít příští rok sté výročí od vzniku.

Expozice v Ostravě rozšířila počet železničních muzeí v Česku. Těch není málo, jde ale vesměs o drobnější muzea věnovaná nejčastěji konkrétní trati či regionu. Největší české železniční muzeum je v bývalém depu v Lužné u Rakovníka, kde vystavují svá historická vozidla České dráhy a Národní technické muzeum. NTM občas zpřístupňuje také svůj železniční depozitář v Chomutově. V budoucnu by se významným centrem železničního muzejnictví mělo stát bývalé depo Praha-Masarykovo, kde chce právě NTM vytvořit specializovanou expozici. To ale ještě potrvá několik let.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...