Ostrava - Nemocnicím v Moravskoslezském kraji došla trpělivost s neplatiči regulačního poplatku. V Bohumíně se rozhodli, že dluhy svých pacientů prodají soukromé firmě, která je pak bude po lidech vymáhat. K podobnému kroku už se odhodlala i městská nemocnice v Ostravě a některé krajské. Vymahačské firmy prý mají o takové dluhy velký zájem. Lidem se tak nakonec může stát, že místo pár desítek korun budou muset uhradit i několik tisíc. Česko zavedlo regulační poplatky za ambulantní, lékárenskou a nemocniční péči v lednu roku 2008.
Nemocnice prodávají dluhy za regulační poplatky
Například nemocnici v Bohumíně dluží lidé na regulačních poplatcích skoro půl milionu korun. Jednoznačně převažují peníze za pobyt v nemocnici. Bohumínští se proto rozhodli, že počkají do konce prázdnin a potom dluhy převedou na soukromou firmu, která se na vymáhání pohledávek specializuje. „Zájem ze strany těch firem je poměrně velký. Nabízejí odkup a my odprodej ve výši 100 procent a některé i více, takže je vidět, že se to stává poměrně slušným byznysem,“ potvrdil ředitel bohumínské nemocnice Vojtěch Balcárek. Podle ekonoma jedné z nemocnic, který nechce být jmenovaný, se může stát, že místo šedesátikorunového poplatku zaplatí dlužník i několik tisíc.
Městské nemocnici v Ostravě dluží lidé dokonce 3,346 milionu. „Nejvyšší dlužná částka, kterou registrujeme za neuhrazené regulační poplatky u jednoho pacienta, přesahuje 27 tisíc korun,“ uvedl mluvčí nemocnice Jiří Maléř. Také městská nemocnice už se proto rozhodla, že dluhy těch, kteří nereagovali na výzvu k zaplacení, prodá vymahačské firmě. Fakultní nemocnice v Ostravě, kde evidují dvouapůlmilionový dluh, ale zatím takový krok neplánuje.
S dlužníky bojují také krajská zdravotnická zařízení. Nedobytných je momentálně více než osm a půl milionu korun. „Největší problémy má nemocnice Karviná-Ráj, kde se částka vyšplhala na 1,8 milionu korun,“ řekla mluvčí MS kraje Šárka Vlčková. A zatímco Karviná se snaží s pacienty komunikovat sama, Opava, Havířov, Třinec a Krnov už své pohledávky prodaly. „Nám se daří získat zpět 40-60 procent. Posíláme upomínkové dopisy, telefonujeme a drtivá většina nakonec zaplatí, protože pochopí, že je to pro ně výhodnější než to nechat dojít až k soudnímu řízení,“ prozradil ředitel společnosti LogiCall Ivan Kocmánek.