Tišnov - Počet nehod kamionů a autobusů za poslední roky na jižní Moravě prudce vzrostl. I kvůli tomu cvičí jihomoravští hasiči v Tišnově, jak z nabouraných velkých aut vyprošťovat zraněné. Přizvali si k tomu i odborníka ze zahraničí.
Hasiči trénovali vyprošťování z kamionů a autobusů
Převrácený autobus a v něm zranění cestující. Nabouraný kamion. Auto zavalené kusem skály. S takovými úkoly se dnes v Tišnově museli vypořádat jihomoravští hasiči. Tentokrát ale jen cvičně. „Za mnou teď vidíte vyprošťování zpod cisterny, která je jakoby plná vody. Pod cisternou je figurína a úkolem hasičů je vlastně cisternu zvednout, stabilizovat a figurínu zpod cisterny vyprostit,“ popsal velitel výcviku Ivo Jirásek.
Formát kurzu byl lektoři lektorům – školením totiž procházeli hasiči, kteří pak budou sami školit své kolegy na základnách. „Vystřídáme tu všechny instruktory vyprošťování, které máme na našich 26 stanicích,“ potvrdil mluvčí jihomoravských hasičů Jaroslav Mikoška.
Ve výcvikovém středisku čekalo hasiče 9 scénářů vážných dopravních nehod, hlavně velkých a těžkých vozidel. „Zaměřujeme se na nehody velkých vozidel - nákladní auta, vlaky, autobusy. Všechno, co je větší, než běžné auto. Dáváme jim schopnost pracovat a zároveň být v bezpečí,“ řekl jihoafrický odborník na vyprošťování Francesco Rossetti, který hasiče školil.
Prvním krokem při záchraně je totiž zajištění stability a bezpečí jak pro zraněné, tak i pro hasiče. „Soustředíme se na stabilizaci vozidel před samotným vyprošťováním, což je první fáze. Právě stabilizace větších vozidel je mnohem náročnější. Dnes si zkoušíme právě tyto postupy,“ vysvětlil Mikoška.
Zatímco čeští hasiči se od zahraničního odborníka dočkali pochvaly, jejich vybavení by podle Rossettiho potřebovalo obnovit. „Jejich technické schopnosti jsou neobyčejné, ale potřebují investovat do vybavení. Je to investice pro všechny lidi z České republiky,“ upozornil Rossetti. S sebou přivezl nejnovější techniku vybavení. „Chtěli bychom, pokud by to šlo, rozšířit naše vybavení i o věci, které tady příslušníci vidí na výcviku, a které by nám hodně pomohly,“ dodal Jirásek.
2010 – 137 nehod autobusů, 1432 nákladních aut
2013 – 149 nehod autobusů, 1529 nákladních aut. Z toho hasiči přímo vyprošťovali ze 44 nákladních aut a 6 autobusů.
Zdroj: Policie ČR
Výcvik hasiči pravděpodobně velmi brzo použijí v praxi. Na jižní Moravě totiž počet nehod nákladních aut a autobusů stoupá. K vyprošťování museli hasiči přistoupit zhruba u tří procent nehod. „Každý rok počet výjezdů k dopravním nehodám roste. Obecně čísla korespondují s rostoucí dopravou na našich silnicích. V minulém roce jsme vyjeli k více než 1600 dopravním nehodám, což bylo 20 procent všech našich výjezdů. Takže výcviky na vyprošťování jsou velmi aktuální,“ uzavřel Mikoška.