Ostrava – Co bude dál s dálnicí D1 u Ostravy a Bohumína, naznačí až výsledky dalšího průzkumu. Stavební firma Eurovia se dohodla s ministerstvem dopravy na dalších měřeních podloží části dálnice známé také podle projektového označení jako D47. V říjnu uvedlo ministerstvo dopravy, že v podloží zcela chybí jedna vrstva a úsek dálnice bude nutné postavit znovu. Stavební firma to odmítla, její ředitel teď ministrovi přinesl důkazy, že Eurovia dálnici řádně postavila. Ministerstvo s Eurovií oznámily, že chtějí nalézt shodu a dálnici uvést do bezvadného stavu.
D1 u Ostravy čeká další průzkum, stát i Eurovia slibují konečně opravu
Po letech hádek o to, kdo může za zvlnění vozovky či rozpadání mostů na D1/D47, usedl ministr dopravy za stůl s generálním ředitelem Eurovie. Přestože řada otázek a sporů zůstává, dohodli se na dvou klíčových věcech – budou pokračovat v průzkumu konstrukce zvlněné dálnice a především ji opraví tak, aby bylo možné bez obav po ní jezdit.
Šéf Eurovie Martin Borovka se s ministrem dopravy v demisi Žákem setkal dva a půl týdne poté, co ministerstvo přišlo s tím, že v části moravskoslezské D1 chybí materiál v konstrukční vrstvě. Stavebníci to od počátku odmítají, Borovka uvedl, že přinesl důkazy, které potvrzují nezávadnost konstrukce autostrády. „Předložil jsem panu ministrovi relevantní důkazy o tom, že na úseku tzv. izraelské dálnice nechybí žádná konstrukční vrstva a všechny věci jsou tam v pořádku, jak mají být,“ uvedl Martin Borovka.
Stavem dálnice se ještě chce stát i její stavitel zabývat. „Nabídl jsem panu generálnímu řediteli Borovkovi provedení opakovaného měření, kde bude použita další technologie,“ uvedl Zdeněk Žák. Na dálnici tak proběhnou další průzkumné sondy. Výkopy se uskuteční ještě do zimy, budou u nich zástupci ministerstva, stavební firmy a nezávislých odborníků.
Ministr Žák, který v říjnu hovořil i hrozícím zbourání stavby v úseku, kde údajně chybí konstrukční vrstva, byl po jednání s ředitelem Eurovie smířlivější. „Je naším společným cílem, aby byla dálnice v perfektním stavu. Není naším cílem vést soudní pře, není naším cílem válčit,“ řekl a přiznal, že stát má na problémech ohledně D1/D47 lví podíl: „Velkou část viny nese stát v tom, jaké vytvořil pro stavbu podmínky, jak ji hlídal, jak ji dozoroval a hlavně jak ji přebíral.“
Kdy bude dálnice bez závad, však stát ani firma nevědí. Zdeněk Žák upozornil, že není jasné, jak dlouho se ještě bude podloží dálnice hýbat. Podle Borovky bude škoda na dálnici do 125 milionů korun, což jsou tři procenta z její celkové ceny.
Spor o dálnici D1 u Ostravy vypukl v roce 2010, kdy se na její části zvlnila vozovka. Později také silničáři poukázali, že v úseku korodují a sedají si mosty. Ředitelství silnic a dálnic přišlo s tím, že stavebníci nedodrželi stanovené postupy a použili při stavbě nevhodný materiál, Eurovia to však odmítla s tím, že vše, co se na stavbě D47 dělo, ŘSD schválilo. Spor vedl k arbitrážím, většina z nich stále probíhá. Jeden spor už skončil dílčím vítězstvím státu – ŘSD podle rozhodčího soudu má nárok na peníze, které si dodavatelé neoprávněně naúčotvali. Ve skutečnosti ale stát dostal jen 12,5 milionu místo požadovaných 180 milionů, podle rozhodců totiž už je většina nároků promlčená.