Ve třech ostravských galeriích vystavuje své dílo český architekt a fotograf - trvale žijící v Německu - Milan Pitlach. Expozice představují jeho tvorbu z šestiletého působení v Číně.
Architekt a fotograf Milan Pitlach se představuje Ostravě
Pitlach dělal pro kancelář v Šanghaji především koncepty různého typu – od velkoplošných urbanizací a mrakodrapů po židovský památník nebo parky. Z šedesáti návrhů došla k realizaci zhruba desetina. Například obrovské centrum umění.
„Šanghaj je neuvěřitelně pohyblivý svátek. Být tam bylo velmi vzrušující. Konfrontace s čínskou kulturou, s tou starou i novou, byla velmi zajímavá. Z toho napětí, které vznikalo mezi mou evropskou zkušeností a mezitím čínským kulturním konceptem, vznikla řada těch děl,“ říká devětašedesátiletý Pitlach.
„Milan Pitlach nás zaujal tím, že v jeho jak velkých tak malých stavbách na je na prvním místě člověk. I obrovské celky tvoří jakousi krajinu, ve které se člověk může pohybovat, stále něco objevovat,“ říká kurátor výstavy Tadeáš Goryczka.
Pittlach v Ostravě představil také novou fotografickou knihu Sůl země. Je to jeho Ostrava, ve které nikdy nežil, ale už padesát let tam jezdí za svou matkou.
„Při těch návštěvách matky jsem pokaždé vzal s sebou fotoaparát a postupně jsem fotografoval Ostravu. V určitém okamžiku, ještě před Šanghají, jsem z těch mnoha tisíců fotografií udělal výběr. Je to taková moje zpověď. V předlumě přiznávám, že Ostrava je můj domov,“ vypráví Pitlach.
Asi patnáct tisíc fotografií udělal také během svého šanghajského pobytu. Ty ale zatím nepublikoval.
Výstava Šanghajské koncepty je v Domě umění, Kaligrafie v ostravském muzeu a Skici v ostravské Industrial Gallery.