Tábor - V Táboře se opět diskutuje o tom, zda mohou auta projíždět historickým centrem. Podobné diskuze už tu v minulosti probíhaly. Omezení se teď znovu stalo veřejným tématem i přesto, že radnice už částečně provoz omezila. Parkování a doprava v památkově chráněných zónách ale představuje problém i jinde, třeba v Českém Krumlově. Zkušenost měst zatím ukazuje, že uspokojivé řešení neexistuje.
Jihočeská městská centra si stěžují na provoz aut
Už před šesti lety protestovali obyvatelé Tábora, že chtějí, aby centrem projíždělo méně aut. Vznikla tady proto obytná zóna a zdražilo se parkování. Část lidí je ale ještě pro přísnější omezení, a na svém názoru trvají i jeho odpůrci. „Odráží se to hodně, protože je spousta lidí, kteří sem nejednou proto, že se tady v dnešní době platí víc než na Václaváku,“ řekl provozovatel restaurace Jiří Krejčí.
Hlavními argumenty pro vytlačení aut mimo historické jádro je bezpečnost chodců a poškozování památek. Historickým centrem Tábora sice mohou auta projíždět jen dvacetikilometrovou rychlostí, zato ale téměř všude. S parkováním je to vzhledem k počtu míst a cenám mnohem horší.
Podobný problém řeší i Český Krumlov
Stejný problém řešil před časem i Český Krumlov. Teď už tam proto mohou auta jezdit jen na zvláštní povolení. „Ten systém, který byl vybudovaný i kolem toho historického jádra, pomohl organizaci dopravy a vlastně zpřístupnění i pro návštěvníky, kteří jedou k doktorovi, nakoupit si a podobně,“ vysvětlil starosta Českého Krumlova Dalibor Carda. Přesto i tam radnice opakovaně řeší, jestli omezení nejsou příliš přísná.
Řešení by mělo vycházet například z počtu obyvatel historického centra. Také podle toho, jestli jsou v něm úřady, nebo naopak jestli má být hlavně turistickým cílem.