Londýn - Jako první skutečně globální styl představuje baroko nová výstava v londýnském Victoria and Albert muzeu. Ukazuje britským divákům baroko, které se rozšířilo z Evropy do Latinské Ameriky i do Indonésie, ve všech aspektech - církevních i světských - a v pasáži o divadle věnuje velký prostor zámeckému divadlu v Českém Krumlově. Expozice nazvaná „Baroko 1620-1800: Styl ve věku velkoleposti“ je označována za výstavu roku ve slavném muzeu.
Londýn objevuje sílu baroka
Uvádí ji drobný šperk z Drážďan z přelomu 17. a 18. století - velbloud vyrobený z nepravidelných perel, které zřejmě daly baroku zpětně jméno. Portugalský termín pro takovou pokroucenou perlu „pérola barroca“ začal na přelomu 17. a 18. století označovat přehnaně ornamentální styl - v době, kdy deformované perly už byly z módy.
„Styl baroka je dramaticky vypjatý a proto je mediálně vděčný. Opulence baroka, které chtělo především ohromit, zaujala anglický tisk především. Články vesměs hodnotí výstavu jako dokonalý protilék na současnou ekonomickou krizi,“ informuje z Londýna publicista Ondřej Tuček.
Výstava také nabízí řadu exponátů ze zámoří - oltářní obraz z Brazílie, čajový stolek z Indonésie, slonovinové sošky z Góa a Filipín či obraz Svaté rodiny z peruánského Cuzka.
Expozice je rozdělena tematicky, nikoli chronologicky, a ukazuje, jak baroko utvářelo církevní stavby, veřejný prostor i paláce. Zdůrazňuje, že bylo životním stylem - ohromujícím a všudypřítomným.
„České baroko má jeden velmi výrazný prvek, který je zdůrazňován v odborné literatuře, a to je výrazný, široký, epický prvek ve vypravování. Je velmi patrný především u mistrů jako byli Škréta, Brandl a řada dalších tehdejších českých umělců. Tím se české baroko značně odlišovalo od okolních zemí,“ upozorňuje Tomáš Hladík, vedoucí Sbírky starého českého umění NG v Praze.
Klíčovým prvkem expozice je divadlo a opera,
Opera je jedním z dosud živoucích plodů baroka. Kurátoři tak vystavili dobové rekvizity a kulisy ze zachovalého zámeckého divadla v Českém Krumlově. Ve Victoria and Albert muzeu se také promítá film z představení v českokrumlovském divadle a dopodrobna se mu věnuje také katalog výstavy.
V Británii, které je kolébkou puritanismu, není výstava takovou samozřejmostí, jakou by byla v ČR nebo jinde na kontinentě. „Svět baroka je tak vzdálený našemu, že je potřeba velké představivosti a pochopení, abychom ocenili okolnosti, motivaci a záměry, které vedly ke vzniku těchto skvělých děl,“ napsal The Guardian.
Britští recenzenti si také kladou otázku, jak se opulentní výstava strefila do prohlubující se ekonomické krize a zda spíš diváky přitáhne nebo odradí.