Řím - Akcionáři Fiatu schválili rozdělení divizí na automobilový Fiat SpA a novou firmu Fiat Industrial. Ta bude vyrábět zemědělské a stavební stroje CNH Global NV a nákladní auta Iveco. Plán počítá s uvedením akcií nového průmyslového podniku v lednu příštího roku na milánskou burzu. Předseda Fiatu John Elkann označil rozhodnutí za historické a uvedl, že obě společnosti budou silné a ambiciózní.
Fiat se rozdělí na dvě samostatné automobilky
„Obě skupiny, které získáme rozdělením původního Fiatu, budou mít větší nezávislost, a to i pokud jde o případnou spolupráci s jinými automobilkami,“ řekl o rozdělení generální ředitel Fiatu Sergio Marchionne.
Ve Fiatu SpA se soustředí výroba aut a komponentů. Kromě toho zahrne také podniky Ferrari, Maserati, Magneti Marelli, Teksid, Comau a automobilovou část podniku Powertrain, která vyvíjí a vyrábí motory a převodovky. Fiat Group Automobiles se značkami Fiat, Lancia a Alfa Romeo bude vytvářet zhruba 80 procent jejích tržeb. Ty by měly podle plánu růst do roku 2014 o 19 procent ročně až na 64 miliard eur (1,6 bilionu korun).
Fiat Industrial zahrne CNH, výrobce nákladních vozů a autobusů Iveco a zbývající část Powertrainu. Elkann připomněl, že Fiat Industrial bude jedním z největších podniků ve svém oboru. Divize má 60 tisíc zaměstnanců, 70 továren a roční tržby kolem 20 miliard eur. V roce 2014 by je mohla zvýšit na 29 miliard.
Fiat chce vyrábět 6 milionů vozů ročně
6 milionů vyrobených vozů považuje Fiat za minimum z hlediska efektivnosti výroby. „Ve Fiatu se nebojíme budoucnosti. Co nás ale opravdu zajímá, je budoucnost vytvářet,“ prohlásil Elkann.
Elkann před akcionáři uvedl, že vytvoření samostatné automobilové divize vyplynulo z dohody s americkou skupinou Chrysler. Fiat loni převzal 20 procent Chrysleru a manažerskou kontrolu nad ním výměnou za své ekologické technologie malých vozů a přístup do své prodejní a servisní sítě v Evropě a Latinské Americe. Předpokládá se, že se rozdělení podaří dokončit před závěrem roku. Oddělení aktiv koncernu by také mohlo urychlit spojení s Chryslerem.
Společně s automobilkou se rozdělí i její dluhy. Zatímco na automobilovou část Fiatu připadá zhruba 80 procent tržeb a na průmyslovou zbytek, u dluhů je to zhruba obráceně. Od nového roku by si obě divize měly závazky rozdělit půl na půl.