Brno – Rostoucí obliby nákupu zážitků a služeb přes slevové portály využil ke zbohatnutí šestatřicetiletý muž z Vyškova. Na síti nabízel dárkové poukazy na zážitky, masáže či kosmetiku. Poté, co zinkasoval peníze, neplatil dodavatelům nebo odkazoval zákazníky na neexistující firmy. Podvedených jsou desítky, celkovou škodu žalobce odhadl na půl milionu. Na soudní líčení, které se koná na konci července, si muž počká ve vazbě.
Podvodník na slevových portálech obral desítky lidí
Lubomír Herman provozoval celou síť propojených firem. Na jejich webových stránkách a slevových portálech nabízel zážitky, kosmetické služby nebo wellnes pobyty. Poukaz na relaxační masáž si koupil i jeden z podvedených klientů, který si nepřál zveřejnit své jméno. Vybrané relaxace se nakonec nedočkal. „Nejdřív říkali, že nemají volný termín, to bylo asi dvakrát. Potom nás objednali, ale když jsme přišli, na dveřích už visela cedule, že je salon zavřený,“ stěžoval si zákazník. Provozovatelem masážního salonu, kde si měl poukaz vybrat, byl opět Lubomír Herman.
Nepoctivě se podnikatel choval také k dodavatelům služeb nabízených na jeho stránkách. Vizážistce Haně Čihánkové dodnes dluží deset tisíc. „Nabízela jsem líčení pro ženy. Svoji práci jsem odvedla, pan Herman inkasoval od zákazníků peníze, a ty si nechal,“ řekla Čihánková. Svůj honorář se snažila získat, po čase to ale vzdala. „Několikrát jsem ho kontaktovala. On vždycky mlžil, zapíral, tvrdil, že peníze už poslal. Pak jsem pochopila, že to nemá smysl,“ povzdechla si vizážistka.
Reakce na internetu
Varování před podivnými praktikami Lubomíra Hermana kolují po internetu už delší dobu, Například v roce 2010 před ním varovala jedna z bývalých dodavatelek. „Chtěla bych varovat všechny zákazníky a dodavatele firmy UžijSiTo s.r.o. z Brna, která dluží, kam se podívá. Mně osobně dluží za několik faktur a podle vyjádření pana jednatele Lubomíra Hermana platit jen tak nehodlá. Pokud toužíte po opravdu 'zajímavém' zážitku, rozhodně si tedy nakupte u této pochybné firmy,“ napsala dodavatelka.
Informace je zveřejněna i na centrálním registru dlužníků. „Tento 'podnikatel' figuruje v mnoha firmách, které má pouze proto, aby mohl přelévat milionové faktury mezi firmami, a tudíž ulívat daně. Neplatí zaměstnancům, dodavatelům a klientům, pouze je využívá (98 % zaměstnanců jsou studenti),“ varoval server.
Desítky trestních oznámení na Lubomíra Hermana policie stále prověřuje. Ze zhruba čtyřiceti podvodů ho už obžalovala státní zástupkyně. „Jako jednatel zážitkové agentury přijímal od klientů peníze, které si ponechal. Zážitky klientům nezařizoval, a způsobil tak celkovou škodu přes půl milionu korun. Už je nařízeno hlavní líčení na 31. července u Městského soudu v Brně,“ potvrdil mluvčí Městského státního zastupitelství Brno Jan Petrásek.
Na soud si Lubomír Herman počká ve vazbě. Do té ho soudce poslal poté, co v podvodech pokračoval i po zahájení stíhání. Trestní oznámení proti němu shromažďuje už i slovenská policie.
Kvůli ochraně pověsti poctivých portálů se slevové servery nedávno sdružily do asociace s vlastním etickým kodexem. Za nabízené produkty přebírají plnou odpovědnost a garantují poskytnutí služeb nebo vrácení peněz. Vytvořily také seznam nepoctivých prodejců, který je ale veřejnosti přístupný zatím jen částečně. Část takzvaného blacklistu je na webu Nakupujeme hromadně. Loni lidé na slevových portálech utratili téměř dvě miliardy korun.
Zkrátka přišla i řada zaměstnanců
Neblahou zkušenost s jednáním Lubomíra Hermana má i jeden z jeho bývalých zaměstnanců. Radek pracoval na slevových portálech asi dva měsíce. Zaměstnán byl pro jednu konkrétní firmu. „Všichni jsme pracovali i na dalších webech podle potřeby,“ řekl Radek. Podle svých slov měl štěstí, že se mu vůbec podařilo po odchodu z firmy dostat peníze za odvedenou práci. Některým se to, alespoň podle reakcí na internetu, dosud nepodařilo a na výplatu pořád čekají.
Nespokojenost zákazníků s kvalitou nabízených služeb a zboží dala vzniknout například portálu Antislevy.cz, který mapuje pochybné nabídky. „Pokud jste narazili na neseriózní nabídku nebo jste si koupili službu nebo produkt a nedostali jste to, co Vám slibovali, můžete se na nás obrátit. Nejen, že budeme ostatní informovat o těchto akcích, ale také Vám poradíme, jak postupovat, pokud si nebudete vědět rady,“ píše se na webu. Velmi časté je například to, že na slevovém portálu je inzerován produkt za cenu, která je běžná v internetových obchodech. Portál odhaluje množství případů nepoctivého jednání prodejců.
Podobnou aktivitu mapuje také server Bloklist.cz. Zatím je určený pouze pro provozovatele slevových portálů, kteří se navzájem varují před pochybnými nabídkami některých podnikatelů. Do budoucna by mohl být server zpřístupněn i zákazníkům.