Švédská státní kasa vyhlíží díky koncertům Taylor Swiftové obrovské příjmy. Ekonomové i inflaci

Horizont ČT24: Švédská ekonomika poroste díky koncertům světových hvězd (zdroj: ČT24)

Švédsko v příštích dnech čeká nápor hudebních fanoušků. Do tamních restaurací, hotelů a dalších podniků zamířili jako první příznivci mezinárodní pěvecké soutěže Eurovize, ještě více jich má přijet na tři koncerty americké zpěvačky Taylor Swiftové do Stockholmu. Ekonomové očekávají, že místní podniky díky popové hvězdě vydělají – v českých korunách – přes jedenáct a půl miliardy.

Koncerty s hudbou Taylor Swiftové organizují Stefan a Petra už dva a půl roku. Teď jsou prý plní očekávání – americká zpěvačka míří spolu s desítkami tisíc svých fanoušků do švédského Stockholmu.

Na písně americké hvězdy vydrží tančit celé hodiny. Někteří se i líčí a oblékají jako ona. Říkají, že jim její hudba dodává sebevědomí a pocit bezpečí. Zřídili si proto klub, kde prý hudba Swiftové hraje celou noc.

Švédská metropole se připravuje na příliv podobných fanoušků ze třiceti zemí světa. Jen ze Spojených států dorazí do hlavního města Švédského království zhruba deset tisíc lidí. Sehnat lístek na Taylor Swiftovou je totiž mimořádně náročné i v její domovině. Americké vstupenky navíc bývají dražší kvůli častému a méně regulovanému přeprodeji.

„Kdybychom si koupily stockholmské lístky raději v Houstonu, zaplatily bychom dvaapůlkrát víc, možná třikrát víc,“ vysvětluje zpěvaččina americká fanynka Caroline Matlocková.

Dopady na turistický ruch i na inflaci

Majitelé mnoha švédských podniků se na příjezd zpěvačky údajně chystají jako na Vánoce a vystavují její fotografie ve výlohách. „Bude to mít obrovský význam pro turistický ruch ve Švédsku a obzvlášť ve Stockholmu,“ soudí hlavní ekonom Stockholmské obchodní komory Carl Bergqvist.

Do nevídaných výšin stoupají i ceny za ubytování. Stockholm nabízí turistům osmdesát tisíc lůžek, to ale nestačí. Na tři koncerty Swiftové dorazí 120 tisíc lidí. Marcus Crowther, který pracuje jako vedoucí recepce ve čtyřhvězdičkovém hotelu ve Stockholmu, popsal, že všechny čtyři hotely jejich společnosti jsou v těchto termínech zcela obsazené.

Podle ekonomů fanoušci zpěvačky utrácejí tolik, že Švédsko na jejích koncertech jasně vydělá. Příliv peněz spojených s globální celebritou je ovšem tak mohutný, že Swiftová pravděpodobně mírně zvýší švédskou inflaci. Běžní Švédové by si tak v době její návštěvy měli dát pozor na nákupy v centru – a především – u koncertní haly.